Dieta wegetariańska wzbudza wiele emocji. Jej przeciwnicy uważają, że niejedzenie mięsa ma poważne skutki, ponieważ nie da się uzupełnić niedoborów różnych składników odżywczych, które mięso zawiera.

dietawegetarianskaZwolennicy natomiast podkreślają, że wegetariański sposób żywienia bardzo pozytywnie wpływa na organizm (rzeczywiście dowodzą tego badania), a mięso można zastąpić, przede wszystkim soją, a także warzywami strączkowymi.

Dieta wegetariańska. Fakty i mity

Prawda jest taka, że można stosować dietę wegetariańską i dostarczać organizmowi wszystko, czego mu potrzeba, by zachował zdrowie, ale tylko pod warunkiem, że dieta będzie idealnie skomponowana. Nie wystarczy odstawionego mięsa zastępować na przykład wspomnianą soją.

Trzeba dowiedzieć się, jakich witamin i składników odżywczych organizm potrzebuje i mu ich dostarczać. Należy jednak jednocześnie mieć świadomość tego, że komponowanie posiłków w taki sposób, by dostarczały one dokładnie wszystkie substancje w odpowiednich ilościach, jest bardzo trudne.

Wymaga to sporo wiedzy, jeszcze więcej czasu oraz wysiłku, dobrze również, gdy taka dieta jest mocno urozmaicona, a to z kolei wymaga jeszcze pewnych nakładów finansowych. Nie każdy wegetarianin zatem może sobie na to wszystko pozwolić, ale każdy może zachować zdrowie.

Wystarczy po prostu spożywać zalecane pokarmy w miarę możliwości, zaś ewentualne niedobory pewnych składników uzupełniać za pomocą suplementów. Co prawda lekarze są zgodni co do tego, że najwartościowsze są składniki odżywcze dostarczane do organizmu w postaci naturalnej, czyli z pożywieniem, ale jeśli suplement diety jest wysokiej jakości, może stanowić doskonałą opcję wspomagającą zdrowe i optymalne żywienie. Należy tylko pamiętać, że suplement nie może być zamiennikiem zdrowego i zbilansowanego odżywiania.

A jakie składniki odżywcze powinna zawierać dieta wegetariańska?

Ważne są przede wszystkim żelazo, wapń i cynk. Ich niedobór może powodować anemię, krzywicę, w późniejszym wieku osteoporozę, zwłaszcza u kobiet, a także zaburzenia miesiączkowania. Brak wapnia to również między innymi osłabione zęby i kości – podatniejsze na złamania, zaś niedobór żelaza skutkuje przemęczeniem, wypadaniem włosów i mniejszą krzepliwością krwi. To tylko niektóre problemy, jakie mogą pojawić się w przypadku nieracjonalnej diety wegetariańskiej.

Cynk i żelazo, którego wiele znajduje się w mięsie, a którego wegetarianie z mięsem nie przyjmują, znaleźć można też w wielu warzywach, jednak są one niehemowe, co oznacza ich trudniejsze wchłanianie. Wchłanianie zaburza też picie kawy i herbaty, zatem suplementacja żelazem i cynkiem jest jak najbardziej wskazana, nawet przy racjonalnym żywieniu.

Również białko i aminokwasy egzogenne są dla organizmu niezbędne. Duże ich ilości znajdują się w jajach i mleku, jednak wielu wegetarian w ogóle nie spożywa produktów zwierzęcych, nie tylko mięsa, zatem oni już na pewno muszą sięgnąć po suplementy z tymi substancjami.

Nie inaczej jest w przypadku witamin z grupy B, zwłaszcza B12 oraz witaminy D. Niedobór witaminy D powoduje m.in. brak odporności, zaś witaminy B12 – niedokrwistość i może nawet wywołać uszkodzenie układu nerwowego.

Poza tym trzeba wiedzieć, że w niektórych roślinach znajdują się tzw. substancje odżywcze, które hamują wchłanianie substancji odżywczych z pokarmów. Dlatego suplementacja preparatami zawierającymi wszystkie niezbędne składniki jest w przypadku większości wegetarian jak najbardziej wskazana.

Wygodny i sprawdzonym rozwiązaniem jest skorzystanie z indywidualnej opieki dietetycznych serwisów internetowych. Posiadają one idealnie zbilansowane jadłospisy i zapewniają osobiste wsparcie ekspertów w niższych cenach niż tradycyjny dietetyk. W Polsce prym wiedzie » Vitalia i DietMap, które porównałem, aby ułatwić wybór »

Sprawdź proponowane artykuły

Komentarz, opinia, odpowiedź, pytanie?.. są tu mile widziane, dlatego śmiało pisz ↓

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.