Spirulina, łac. Spirulina platensis syn. Arthrospira platensis, Arthrospira maxima (słodkowodna), Spirulina pacifica (morska, np. odmiana hawajska). Nazwa pochodzi od słowa spirala, gdyż taki kształt ma ta jednokomórkowa alga (glon) w widoku mikroskopowym.

Alga spirulina to jedno z najbogatszych i najbardziej kompletnych źródeł pokarmowych, szczególnie wysokowartościowego białka (kompletny profil aminokwasowy), dlatego bywa określana jako zielone mięso. Suplementacja spiruliną często stanowi element zdrowego żywienia, profilaktyki i dietoterapii wielu chorób oraz dolegliwości.

Wysoką wartość żywieniową spiruliny wykorzystuje NASA i ESA oficjalnie rekomendując ją jako pokarm dla astronautów.

Wskazówki konsumenckie

Jaką spirulinę kupować? Jak spożywać, stosować i na co uważać?

  • Kupować weryfikując skład, wygląd i zapach. Spirulina powinna być w 100% czysta. Dodanie jakichkolwiek wypełniaczy obniża jakość produktu końcowego. Właściwy kolor to ciemno-zielony, niebiesko-zielony, szmaragdowy. Łagodny zapach zbliżony do wody morskiej. Smak zbliżony do szpinaku z orzechową nutą.
  • Spożywać na zimno, żeby nie utlenić składników wrażliwych termicznie. Zalecane maksimum to 5 g dziennie.
  • Możliwe przejściowe skutki uboczne. Ze względu na probiotyczne działanie spiruliny, u niektórych osób na początku suplementacji możliwe są zaburzenia trawienia, gazy i wzdęcia. Bardzo rzadko wywołuje alergie i objawy jak ból głowy, ból mięśni, zaczerwienienie twarzy, nadmierna potliwość i problemy z koncentracją.
  • Dostępne na rynku formy spiruliny to proszek (zmielona spirulina) i tabletki (sprasowana spirulina).

Wykorzystanie spiruliny w kuchni i kosmetyce

  • Dodatek do potraw, szejków, napojów i wypieków.
  • Składnik maseczek kosmetycznych.

Spirulina. Skład i wartości odżywcze

100g spiruliny

Wartość energetyczna 290 kalorii (1214 kJ)
Białko 57,47 – 72 g
w tym wszystkie aminokwasy egzogenne (niezbędne): leucyna 4,947-5,8 arginina 4,148-5,98 walina 3,512-6 izoleucyna 3,209-4,13 treonina 2,97-4,17 lizyna 2,9-4 fenyloalanina 2,777-3,95 metionina 1,149-2,17 histydyna 1-1,085 tryptofan 0,929-1,13
aminokwasy endogenne: kwas glutaminowy 8,387-9,1 kwas asparaginowy 5,793-6,34 alanina 4,515-5,82 glicyna 3,099-3,5 seryna 2,998-4 tyrozyna 2,584-4,6 prolina 2,382-2,97 cystyna 0,662-0,67
Tłuszcz 7,72 g
w tym nasycone 2,65
jednonienasycone 0,675-0,7
wielonienasycone 2,08-2,1
omega-3 0,823
omega-6 1,254 w tym kwas gamma-linolenowy GLA
Węglowodany 23,9 – 30 g w tym cukry 3,1
Błonnik 3,6 – 10 g
Karoteny w tym beta karoteny 250 mg
Ksantofile w tym zeaksantyna 220 mg
Chlorofil ok. 1 g
Antocyjany w tym fikocyjanina ok. 7 g

Witaminy

Cholina 73,9 mg
Inozytol, B8 35 – 64 mg
Niacyna, B3, PP 11,8 – 14,4 mg
Witamina C 10, 1 – 11,3 mg
Witamina E 5 – 5,6 mg
Ryboflawina, B2 3,67 – 4,1 mg
Kwas pantotenowy, B5 1,1 – 3,9 mg
Tiamina, B1 2,38 – 2,7 mg
Pirydoksyna, B6 0,364 – 0,8 mg
Kobalamina, B12 0 – 0,2 mg
Kwas foliowy, B9 94 – 105 µg
Witamina K 25,5 – 28,6 µg
Biotyna, H, B7 5 – 40 µg
Witamina A 570 – 638 IU
Witamina D 0 – 12 000 IU

Minerały

Potas 1363 – 1527 mg
Sód 1048 – 1174 mg
Magnez 195 – 218 mg
Wapń 120 – 134 mg
Fosfor 118 – 132 mg
Żelazo 28,5 – 31,9 mg
Miedź 1,2 – 6,8 mg
Mangan 2,1 – 5 mg
Cynk 2 – 2,2 mg
German 0,6 mg
Chrom 0,25 mg
Selen 8,1 µg

Działanie, właściwości i wskazania do stosowania spiruliny

  • oczyszczanie organizmu i krwi – chlorofil usuwa toksyny, w tym metale ciężkie i wspiera produkcję czerwonych krwinek, natomiast fikocyjaniny syntezę białych krwinek – regeneracja wątroby i nerek
  • wysoki poziom cholesterolu, nadciśnienie, miażdżyca, choroby sercowo-naczyniowe – mimo wysokiej zawartości białka, nie podwyższa poziomu cholesterolu, działa prokrążeniowo
  • anemia – wspiera mechanizmy krwiotwórcze
  • alergia – hamuje produkcje histaminy
  • zaburzona równowaga oksydacyjna, stany zapalne i zakwaszenie organizmu – silne właściwości antyoksydacyjne i zasadowe, alkalizujące
  • wysoki poziom cukru
  • dolegliwości i choroby układu pokarmowego, problemy trawienne i wrzody żołądka
  • wegetarianizm, weganizm itp. – źródło kompletnego białka i deficytowej witaminy B12
  • odchudzanie
  • opalanie – ogranicza szkodliwe działanie promieni UV
  • stres, wyczerpanie psychiczne, bezsenność
  • aktywność fizyczna – spirulina dodaje energii, poprawia siłę i wytrzymałość oraz zmniejsza zmęczenie
  • zły stan skóry, włosów i paznokci, w tym trądzik, rany, zmarszczki
  • profilaktyka nowotworowa, osłonowo w leczeniu onkologicznym
  • niska odporność – wspiera układ immunologiczny na poziomie komórkowym i hormonalnym
  • dieta kobiet ciężarnych (uwaga sprzeczne zalecenia źródłowe), nastolatków i osób starszych
  • dieta palaczy, alkoholików i lekomanów

Konieczna konsultacja lekarska

Przeciwwskazania

  • dzieci i kobiety karmiące
  • silna alergia, uczulenie na jod, owoce morza i wodorosty oraz nadczynność tarczycy to przeciwwskazania do stosowania morskich odmian spiruliny – tylko słodkowodne, które nie zawierają znacznych ilości jodu
  • wysoka gorączka
  • fenyloketonuria
  • choroby autoimmunologiczne
  • przyjmowanie leków na krzepliwość krwi

Więcej » Spirulina w spisie zdrowej żywności funkcjonalnej – działanie, wskazania, uwagi »

Źródła 
nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2765/2
ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/3306?manu=&fgcd=&ds=
poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/cudowna-spirulina-wodorost-z-kwasem-gla_38854.html
dietetycy.org.pl/spirulina/
akademiadietetyki.pl/spirulina-wlasciwosci-zdrowotne-i-zastosowanie-w-diecie/
doz.pl/czytelnia/a11714-Wlasciwosci_i_zastosowanie_spiruliny
spirulina.pl/algi/spirulina-platensis/sklad-spiruliny.html
spirulina.pl/algi/spirulina-bogactwo-witamin-i-mineralow-w-naturalnej-postaci.html
solgar.pl/leksykon/spirulina

» Sprawdź aktualną cenę Spiruliny » Stosuj w zdrowym żywieniu »

Sprawdź proponowane artykuły

  1. Hmm… Kiedyś czytałem, że w łyżce spiruliny jest tyle składników odżywczych co w 1 kg owoców. Oczywiście uznałem, że to zbyt optymistyczny osąd, ale miałem nadzieję, że chociaż w jakimś stopniu to prawda i spirulina jest naprawdę odżywcza. Sam skończyłem już drugie opakowanie proszku i miałem zamiar kupić kolejne, ale po Twoim wpisie to już nie wiem. Ilość witamin i minerałów symboliczna. Jedynie karotenów jest w miarę sporo – 25 mg w dwóch łyżeczkach to dość sporo. Poza tym niczym się nie wyróżnia. Mam mieszane uczucia. Ilość białka w czymś, czego spożywa się 1 – 2 łyżeczki dziennie raczej nie jest dla mnie atutem. W przypadku tabletek to już w ogóle nie ma znaczenia.

    1. Spirulina to głównie białko, jednak połączenie z chlorofilem i nawet niską dawką miksu witaminowo-mineralnego już jest rzadkie w żywieniu, dlatego pod względem ogólnego składu wyróżnia się. Jest pomocna szczególnie osobom ograniczającym produkty mięsne

Komentarz, opinia, odpowiedź, pytanie?.. są tu mile widziane, dlatego śmiało pisz ↓

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.