Spirulina, łac. Spirulina platensis syn. Arthrospira platensis, Arthrospira maxima (słodkowodna), Spirulina pacifica (morska, np. odmiana hawajska). Nazwa pochodzi od słowa spirala, gdyż taki kształt ma ta jednokomórkowa alga (glon) w widoku mikroskopowym.

Alga spirulina to jedno z najbogatszych i najbardziej kompletnych źródeł pokarmowych, szczególnie wysokowartościowego białka (kompletny profil aminokwasowy), dlatego bywa określana jako zielone mięso. Suplementacja spiruliną często stanowi element zdrowego żywienia, profilaktyki i dietoterapii wielu chorób oraz dolegliwości.

Wysoką wartość żywieniową spiruliny wykorzystuje NASA i ESA oficjalnie rekomendując ją jako pokarm dla astronautów.

Wskazówki konsumenckie

Jaką spirulinę kupować? Jak spożywać, stosować i na co uważać?

  • Kupować weryfikując skład, wygląd i zapach. Spirulina powinna być w 100% czysta. Dodanie jakichkolwiek wypełniaczy obniża jakość produktu końcowego. Właściwy kolor to ciemno-zielony, niebiesko-zielony, szmaragdowy. Łagodny zapach zbliżony do wody morskiej. Smak zbliżony do szpinaku z orzechową nutą.
  • Spożywać na zimno, żeby nie utlenić składników wrażliwych termicznie. Zalecane maksimum to 5 g dziennie.
  • Możliwe przejściowe skutki uboczne. Ze względu na probiotyczne działanie spiruliny, u niektórych osób na początku suplementacji możliwe są zaburzenia trawienia, gazy i wzdęcia. Bardzo rzadko wywołuje alergie i objawy jak ból głowy, ból mięśni, zaczerwienienie twarzy, nadmierna potliwość i problemy z koncentracją.
  • Dostępne na rynku formy spiruliny to proszek (zmielona spirulina) i tabletki (sprasowana spirulina).

Wykorzystanie spiruliny w kuchni i kosmetyce

  • Dodatek do potraw, szejków, napojów i wypieków.
  • Składnik maseczek kosmetycznych.

Spirulina. Skład i wartości odżywcze

100g spiruliny

Wartość energetyczna 290 kalorii (1214 kJ)
Białko57,47 – 72 g
w tym wszystkie aminokwasy egzogenne (niezbędne): leucyna 4,947-5,8 arginina 4,148-5,98 walina 3,512-6 izoleucyna 3,209-4,13 treonina 2,97-4,17 lizyna 2,9-4 fenyloalanina 2,777-3,95 metionina 1,149-2,17 histydyna 1-1,085 tryptofan 0,929-1,13
aminokwasy endogenne: kwas glutaminowy 8,387-9,1 kwas asparaginowy 5,793-6,34 alanina 4,515-5,82 glicyna 3,099-3,5 seryna 2,998-4 tyrozyna 2,584-4,6 prolina 2,382-2,97 cystyna 0,662-0,67
Tłuszcz7,72 g
w tym nasycone 2,65
jednonienasycone 0,675-0,7
wielonienasycone 2,08-2,1
omega-3 0,823
omega-6 1,254 w tym kwas gamma-linolenowy GLA
Węglowodany23,9 – 30 g w tym cukry 3,1
Błonnik3,6 – 10 g
Karoteny w tym beta karoteny250 mg
Ksantofile w tym zeaksantyna220 mg
Chlorofilok. 1 g
Antocyjany w tym fikocyjaninaok. 7 g

Witaminy

Cholina73,9 mg
Inozytol, B835 – 64 mg
Niacyna, B3, PP11,8 – 14,4 mg
Witamina C10, 1 – 11,3 mg
Witamina E5 – 5,6 mg
Ryboflawina, B23,67 – 4,1 mg
Kwas pantotenowy, B51,1 – 3,9 mg
Tiamina, B12,38 – 2,7 mg
Pirydoksyna, B60,364 – 0,8 mg
Kobalamina, B120 – 0,2 mg
Kwas foliowy, B994 – 105 µg
Witamina K25,5 – 28,6 µg
Biotyna, H, B75 – 40 µg
Witamina A570 – 638 IU
Witamina D0 – 12 000 IU

Minerały

Potas1363 – 1527 mg
Sód1048 – 1174 mg
Magnez195 – 218 mg
Wapń120 – 134 mg
Fosfor118 – 132 mg
Żelazo28,5 – 31,9 mg
Miedź1,2 – 6,8 mg
Mangan2,1 – 5 mg
Cynk2 – 2,2 mg
German0,6 mg
Chrom0,25 mg
Selen8,1 µg

Działanie, właściwości i wskazania do stosowania spiruliny

  • oczyszczanie organizmu i krwi – chlorofil usuwa toksyny, w tym metale ciężkie i wspiera produkcję czerwonych krwinek, natomiast fikocyjaniny syntezę białych krwinek – regeneracja wątroby i nerek
  • wysoki poziom cholesterolu, nadciśnienie, miażdżyca, choroby sercowo-naczyniowe – mimo wysokiej zawartości białka, nie podwyższa poziomu cholesterolu, działa prokrążeniowo
  • anemia – wspiera mechanizmy krwiotwórcze
  • alergia – hamuje produkcje histaminy
  • zaburzona równowaga oksydacyjna, stany zapalne i zakwaszenie organizmu – silne właściwości antyoksydacyjne i zasadowe, alkalizujące
  • wysoki poziom cukru
  • dolegliwości i choroby układu pokarmowego, problemy trawienne i wrzody żołądka
  • wegetarianizm, weganizm itp. – źródło kompletnego białka i deficytowej witaminy B12
  • odchudzanie
  • opalanie – ogranicza szkodliwe działanie promieni UV
  • stres, wyczerpanie psychiczne, bezsenność
  • aktywność fizyczna – spirulina dodaje energii, poprawia siłę i wytrzymałość oraz zmniejsza zmęczenie
  • zły stan skóry, włosów i paznokci, w tym trądzik, rany, zmarszczki
  • profilaktyka nowotworowa, osłonowo w leczeniu onkologicznym
  • niska odporność – wspiera układ immunologiczny na poziomie komórkowym i hormonalnym
  • dieta kobiet ciężarnych (uwaga sprzeczne zalecenia źródłowe), nastolatków i osób starszych
  • dieta palaczy, alkoholików i lekomanów

Konieczna konsultacja lekarska

Przeciwwskazania

  • dzieci i kobiety karmiące
  • silna alergia, uczulenie na jod, owoce morza i wodorosty oraz nadczynność tarczycy to przeciwwskazania do stosowania morskich odmian spiruliny – tylko słodkowodne, które nie zawierają znacznych ilości jodu
  • wysoka gorączka
  • fenyloketonuria
  • choroby autoimmunologiczne
  • przyjmowanie leków na krzepliwość krwi

Więcej » Spirulina w spisie zdrowej żywności funkcjonalnej – działanie, wskazania, uwagi »

Źródła 
nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2765/2
ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/3306?manu=&fgcd=&ds=
poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/cudowna-spirulina-wodorost-z-kwasem-gla_38854.html
dietetycy.org.pl/spirulina/
akademiadietetyki.pl/spirulina-wlasciwosci-zdrowotne-i-zastosowanie-w-diecie/
doz.pl/czytelnia/a11714-Wlasciwosci_i_zastosowanie_spiruliny
spirulina.pl/algi/spirulina-platensis/sklad-spiruliny.html
spirulina.pl/algi/spirulina-bogactwo-witamin-i-mineralow-w-naturalnej-postaci.html
solgar.pl/leksykon/spirulina

» Sprawdź aktualną cenę Spiruliny » Stosuj w zdrowym żywieniu »

Sprawdź proponowane artykuły

Komentarz, opinia, odpowiedź, pytanie?.. są tu mile widziane, dlatego śmiało pisz ↓

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Leczeniepro.pl wykorzystuje ochronę antyspamową Akismet. Szczegóły nt. przetwarzania danych w Polityce Prywatności »