Zachowania zakupowe, czyli proces podejmowania decyzji nt. tego, co i gdzie konsument kupi, są przedmiotem wielu badań naukowych. Czym najczęściej kierują się klienci przy wyborze produktów leczniczych?
Proces decyzyjny jest podyktowany chęcią zaspokojenia swoich potrzeb i osiągnięcia pożądanego stanu zadowolenia z dokonanego wyboru. To, co wpływa na decyzje zakupowe pacjenta, to przede wszystkim czynniki psychologiczne.
Reklama wciąż wiedzie prym
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez TNS OBOP, co trzeci Polak dokonuje zakupu preparatów OTC pod wpływem reklamy. Roczne nakłady reklamowe producentów leków liczy się w miliardach złotych. Jak widać, to opłacalna inwestycja. Ta forma wpływania na konsumentów jest najbardziej powszechna i najczęściej stosowana.
Kształtuje bowiem potrzeby i postawy człowieka. Propaguje nowe wartości, przestawia nowe trendy i promuje dany styl życia. Pozwala wierzyć, że zdrowie, doskonałość, młodość, szczupła sylwetka czy też dobry nastrój można mieć w zasięgu ręki. Wystarczy sięgnąć po odpowiedni produkt leczniczy. Reklama wkrada się do umysłu ludzi i buduje przekonanie o tym, że preparaty te są w 100 procentach skuteczne, właśnie dla nich i właśnie na ich dolegliwości. Jednak czy na pewno tak jest?
Fachowa porada bezcenna
Nie ma nic złego w reklamie, dopóki nie zajmie ona miejsca racjonalnego myślenia i nie przeszkodzi w dokonaniu wyboru adekwatnego do potrzeb oraz możliwości. Kierowanie się jedynie potrzebą zrodzoną przez reklamę może narobić więcej szkody niż pożytku.
Dlatego warto swój wybór skonsultować jeszcze z farmaceutą. Osobą, która pomoże pacjentowi dokonać odpowiedniego wyboru, zwiększy prawdopodobieństwo skutecznego zakupu i poinformuje o ewentualnych skutkach ubocznych leku i odpowiednim przyjmowaniu.
Blisko i wygodnie?
Rocznie Polacy wydają około 10 mld zł na leki bez recepty. Często kierując się reklamą i wygodą, wybierają kolorowe opakowania, sądząc, że jest to receptą na ich dolegliwości. Najczęściej też wybierają najbliższe miejsce na zakup leku. Sami sięgają po niego z półki, nie zastanawiając się nad prawidłowością wyboru.
Może warto czasami posłuchać głosu rozsądku i zamiast dokonania zakupu w najbliższym sklepie pójść do miejsca, w którym dostępna jest fachowa porada? Być może przy zakupie bluzki czy sukienki racjonalność nie zawsze musi wygrać z impulsywnością. Jednak jeśli chodzi o zdrowie i bezpieczeństwo zapewne bardziej wskazany będzie odpowiedzialny wybór.
Sprawdź proponowane artykuły