Awokado to niepozorny owoc będący bogactwem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Te dobroczynne kwasy obniżają zły cholesterol LDL.

AwokadoSmaczliwka wdzięczna to inna nazwa awokado. W ostatnich latach jej walory zdrowotne są doceniane również w diecie Polaków. I choć jest tłuste, zawiera dobre tłuszcze, które pomagają utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu.

Zdrowe tłuszcze

Choć awokado jest najtłustsze i najkaloryczniejsze z owoców to polecane jest w każdej diecie, nawet tej odchudzającej. Jedna średnia sztuka tego owocu dostarcza ok. 160 kcal i aż 15 g tłuszczu. Jednak, co warto podkreślić, jest to tłuszcz pochodzenia roślinnego, głównie jednonienasycone kwasy tłuszczowe, które pomagają utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu.

Awokado to bomba witaminowa

Awokado to nie tylko tłuszcz korzystnie wpływający na cholesterol LDL, lecz także bogactwo wielu cennych witamin, m.in.:

  • Witaminy K, istotnej dla prawidłowej krzepliwości krwi.
  • Kwasu foliowego, czyli witaminy B9, która sprzyja dobrej reprodukcji komórek i rozwojowi tkanek. Witamina ta jest niezmiernie ważna dla kobiet w okresie prokreacji oraz podczas ciąży.
  • Witaminy E, zwanej witaminą witalności, chroniącej tkanki przed wolnymi rodnikami i wzmacniającej serce.
  • Witaminy C wzmacniającej układ odpornościowy i neutralizującej wolne rodniki.
  • Witaminy B6 również wzmacniającej układ odpornościowy, wspomagającej funkcje układu nerwowego oraz syntezę czerwonych krwinek.
  • Witaminy A w postaci karotenoidów (betakaroten, alfakaroten, luteina, ksantyna), odpowiedzialnej za zdrowie oczu, wspomagające funkcjonowanie systemu odpornościowego i rozrodczego.

Jak włączać awokado do diety?

Awokado może być wykorzystane w kuchni na wiele sposobów. Jest to wspaniały:

  • Zamiennik masła. Z awokado z dodatkiem cytryny, odrobiny soli, pieprzu lub alternatywnie czosnku można przyrządzić pyszną pastę na kanapkę.
  • Dodatek do sałatki. Awokado pokrojone w kawałki lub cienkie plasterki jest znakomitym dodatkiem do różnorodnych sałatek, zarówno warzywnych jak i owocowych.
  • Składnik koktajlu. Dodatek awokado do koktajlu nie tylko poprawi jego wartość odżywczą, ale również jest formą przemycenia tego owocu u osób, które nie przepadają za jego smakiem.

Na co zwrócić uwagę, kupując awokado?

Podczas zakupu awokado warto zwrócić uwagę na jego skórkę i strukturę. Czarne plamki mogą oznaczać, że owoc jest już zbyt dojrzały i nadaje się do natychmiastowego wykorzystania. Jeśli chcemy przedłużyć jego trwałość, wystarczy owinąć je szczelnie folią spożywczą, aby odciąć dopływ tlenu i przechowywać w lodówce nie dłużej niż 5 dni.

Wybierając w sklepie owoc twardy, musimy pamiętać że jest on jeszcze niedojrzały. Jego dojrzewanie można przyśpieszyć owijając je w papierową torbę (awokado wydziela etylen, który przyśpiesza jego dojrzewanie) lub przechowywać z owocami, m.in. jabłkami, brzoskwiniami, bananami, morelami, czarnymi jagodami., które również wydzielają przyśpieszający dojrzewanie etylen.

Podziel się z innymi dobrą lekturą ↓
Czy tłuste awokado może obniżać cholesterol?
Tagi:    

Sprawdź proponowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

CLOSE
CLOSE