Nadciśnienie tętnicze (od łac. hypertonia arterialis) dotyczy już ponad 10 milionów Polaków, ale jedynie połowa z nich zdaje sobie z tego sprawę. Ta choroba przewlekła nie daję silnych i charakterystycznych objawów, a osoba, którą dotknęła często czuje się po prostu lekko przemęczona. Przez długie lata hipertensja wyniszcza organizm – szczególnie tętnice, serce, nerki, mózg, a nawet oczy, dlatego nie bez powodu chorobę tą sklasyfikowano jako cichego zabójcę. Okazuje się, że 46% zgonów w naszym kraju spowodowanych jest przez choroby układu krążenia.

Błędnym przekonaniem jest, że nadciśnienie nas nie dotyczy, jeżeli prowadzimy aktywny, zdrowy tryb życia, jesteśmy młodzi oraz nie cierpimy na otyłość. Hipertensja może występować wtórnie lub genetycznie, dlatego warto zwrócić uwagę, czy w rodzinie odnotowano występowanie tej choroby. Badania pokazują, że w grupie pomiędzy 18-stym a 40-stym rokiem życia aż 7% populacji ma ciśnienie przekraczające górny próg normy. Odsetek ten drastycznie rośnie wraz z wiekiem, a nieleczone nadciśnienie tętnicze może skrócić długość życia nawet o 15 lat. Najgroźniejszymi powikłaniami dla nadciśnieniowców są zawał mięśnia sercowego oraz udar mózgu prowadzące do śmierci lub niepełnosprawności. Fakt ten powinien przestrzec każdego i zmotywować do częstszej kontroli stanu zdrowia.

Kampania uświadamiająca społeczeństwo o ryzyku wynikającym z nieleczonego nadciśnienia. Gdzie zmierzyć ciśnienie?

Możliwość bezpłatnego pomiaru ciśnienia tętniczego umożliwia prowadzona przez liczne polskie i zagraniczne towarzystwa kardiologiczne kampania pod tytułem “Maj Miesiącem Mierzenia Ciśnienia Tętniczego w Polsce w 2018 roku”. Placówki biorące udział w akcji znajdują się w całej Polsce, a ich adres oraz godziny przyjęć można znaleźć na stronie internetowej MMM18.pl/jestem-pacjentem » Pomiar ciśnienia nie trwa zazwyczaj dłużej niż 1-2 minuty, a może ustrzec Nas przed uciążliwymi problemami zdrowotnymi.

Co jeżeli wykryto u Ciebie nadciśnienie tętnicze, ale nie chcesz się poddać?

Domowymi sposobami na obniżenie ciśnienia są przede wszystkim zdrowe nawyki. Dieta pacjenta powinna zawierać dużej ilości potasu, który znajdziemy w pomidorach, suszonych śliwkach czy soi. Powszechnym i prawdziwym stwierdzeniem jest, że sól podwyższa ciśnienie krwi – niestety znajduje się ona w zdecydowanej większości produktów przetworzonych. Do tego dochodzi codzienna dawka aktywności fizycznej, z których Polacy najchętniej wybierają spacer, pływanie w basenie, rower oraz nordic walking. Więcej o samoleczeniu nadciśnienia tętniczego »

Dobrą wiadomością jest, że niezwykły postęp nauki i technologii jaki dokonał się w ciągu ostatnich 50 lat, daje szansę na stałe obniżenie ciśnienia krwi. Prawidłowe i regularne przyjmowanie leków pozwala na ustabilizowanie go, co przywróci dobre samopoczucie oraz uchroni przed powikłaniami. Pomocną i darmową aplikacją do prowadzenia skutecznej terapii jest Przypominanie o lekach – MyTherapy » Oferuje ona proste w obsłudze powiadomienia przypominające o czasie na zażycie leku, przeprowadzenie pomiaru między innymi ciśnienia czy porze na codzienny ruch. Ciekawą opcją są miesięczne raporty zdrowia, pokazujące ilość zażytych leków, wykonanych ćwiczeń oraz wykres jak zmieniało się nasze ciśnienie. Udowodniono, że korzystanie z aplikacji przyczynia się do zwiększonej samokontroli – aż 89% pacjentów zaczęło prawidłowo zażywać przepisane lekarstwa!1 Tak jak wspomniałem, regularnie prowadzona terapia pozwala skutecznie obniżyć ciśnienie bez konieczności specjalistycznej rehabilitacji. Jeżeli chcesz dołączyć do grona użytkowników MyTherapy, aplikacja jest dostępna w GooglePlay » i AppStore » całkowicie za darmo.

Autor artykułu: Michał Ratajewski

1. Badanie przeprowadzone przez grupę badawczą Geriatria Uniwersytetu Medycznego Charité Berlin

Maj 2018 Nadciśnienie

Sprawdź proponowane artykuły

Komentarz, opinia, odpowiedź, pytanie?.. są tu mile widziane, dlatego śmiało pisz ↓

Twój adres email nie zostanie opublikowany.