Pestki, ziarna, nasiona słonecznika zwyczajnego, łac. Helianthus annuus, ang. Sunflower seeds to bogate, roślinne źródło naturalnych form tłuszczu omega-6 oraz witaminy E nazywanej witaminą młodości.

Wskazówki konsumenckie

Jaki słonecznik kupować? Jak najkorzystniej spożywać, przechowywać i na co uważać?

  • Kupować całe, nieprażone, paczkowane. Wyraźnie określony termin ważności. Nie zostały podgrzane, zmielone i są przechowywane w zamkniętym opakowaniu – to wszystko zapewnia większą ilość nieutlenionych dobrych tłuszczy NNKT. Najkorzystniej kupować mniej wygodny słonecznik niełuskany, gdyż łuska chroni ziarno przed utlenianiem.
  • Spożywać na zimno z tego samego powodu, żeby nie utlenić wspomnianych tłuszczy w wysokiej temperaturze i innych składników wrażliwych termicznie. Zalecane jest 30 g dziennie.
  • Uważać na pleśń. Nie kupować słonecznika z pożółkłą łupiną.
  • Przechowywać w szklanym naczyniu z dala od światła i wilgoci, najlepiej w dolnej szufladzie lodówki.
  • Możliwość samodzielnej uprawy. Okres kwitnięcia od lipca do października.

Wykorzystanie nasion słonecznika w kuchni

  • Samodzielna przekąska o łagodnie orzechowym smaku.
  • Dodatek do musli, sałatek, jogurtów, wyrobów piekarskich i dań ciepłych na sam koniec
  • Mielone ziarna słonecznika i przyprawy dają pastę słonecznikową.

Słonecznik. Skład i wartości odżywcze

100g ziaren słonecznika

Wartość energetyczna 572 – 584 kalorii (2396 – 2508 kJ)
Białko20,78 – 24,4 g
Tłuszcz43,7 – 51,46 g
w tym nasycone 4,42 – 4,455
jednonienasycone 8,35 – 18,528
wielonienasycone 23,137 – 28,82
omega-3 0.04 – 0,083
omega-6 23,050 – 24,78
Węglowodany20 – 24,6 g w tym cukry proste 2,62
Błonnik6 – 8,6 g
Fitosterole322 – 534 mg

Witaminy

Witamina E21,81 – 35,17 mg
Niacyna, B3, PP6,97 – 8,335 mg
Tiamina, B11,318 – 1,48 mg
Witamina C0 – 1,4 mg
Witamina B60,6 – 1,345 mg
Kwas pantotenowy, B51,13 mg
Ryboflawina, B20,263 – 0,355 mg
Kwas foliowy, B9227 µg
Witamina K2,7 µg
Witamina A50 IU (3 – 5 µg)

Minerały

Fosfor660 – 784 mg
Potas645 – 793 mg
Magnez325 – 359 mg
Wapń78 – 131 mg
Sód3 – 9 mg
Żelazo4,2 – 5,25 mg
Cynk2,69 – 5 mg
Mangan1,95 – 2,61 mg
Miedź1,8 – 1,87 mg
Selen53 µg

Działanie, właściwości i wskazania do stosowania pestek słonecznika

Źródła 
odzywianie.info.pl/przydatne-informacje/artykuly/art,slonecznik-kalorie-wartosci-odzywcze-i-ciekawostki.html
ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/3626?fgcd=&manu=&lfacet=&format=&count=&max=50&offset=&sort=default&order=asc&qlookup=sunflower&ds=&qt=&qp=&qa=&qn=&q=&ing=
poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/pestki-slonecznika-wartosci-odzywcze-wlasciwosci-lecznicze_43703.html
pl.wikipedia.org/wiki/S%C5%82onecznik_zwyczajny

» Sprawdź ceny ziaren słonecznika » Stosuj w zdrowym żywieniu »

Sprawdź proponowane artykuły

Komentarz, opinia, odpowiedź, pytanie?.. są tu mile widziane, dlatego śmiało pisz ↓

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Leczeniepro.pl wykorzystuje ochronę antyspamową Akismet. Szczegóły nt. przetwarzania danych w Polityce Prywatności »