Shin splints to bolesność i obrzęk mięśni piszczelowych. Ból piszczeli może być objawem kilku dolegliwości:
– początek złamań kompresyjnych
– podrażnienie mięśni
– podrażnienie ścięgna łączącego mięsień z kością

Shin splints charakteryzuje się bólem w przednich powierzchniach goleni, który najczęściej występuje po wysiłku lub w trakcie podjętej aktywności fizycznej. Nie leczony ból piszczeli może doprowadzić do złamania kompresyjnego.

Na bezpośrednią przyczynę shin splints wskazuje się twarde, nieelastyczne powierzchnie, które mogą uprzykrzyć życie zarówno podczas chodzenia jak i biegania. Pozostałe przyczyny to:
– nieprawidłowa postawa ciała → Ćwiczenia na kręgosłup
– niewłaściwe obuwie
– obniżony łuk stopy
– niedostateczna rozgrzewka
– błędna mechanika biegu i chodu
– przetrenowanie, zmęczenie

Problem shinsplints dotyczy ludzi aktywnych zawodowo obojga płci w różnym wieku. Jest jednym z najczęstszych urazów w tanecznym aerobiku i biegach długodystansowych.

Poniższe sposoby leczenia i profilaktyki bólu piszczeli skutecznie zapobiegają rozwojowi choroby i pozwalają na normalną aktywność możliwie bezboleśnie.

Ćwiczenia rozciągające mięśnie łydek i ścięgno Achillesa to szczególnie wskazany sposób zapobiegania shin splints – skrócone mięśnie łydek (np. chodzenie na obcasach) utrzymują mniejszy ciężar niż rozciągnięte i dlatego zbyt duża masa oraz nacisk są przenoszone na mięśnie piszczelowe.
Zalecane ćwiczenia: 
– należy stanąć twarzą do ściany i oprzeć o nią dłonie, skrzyżować lewą nogę z prawą, tak żeby palce lewej nogi stale dotykały podłogi, teraz piętę lewej nogi należy powoli dociskać do podłogi, ćwiczenie powtarza się 20 razy i prawa noga
– stojąc na podłodze w 15 centymetrowym rozkroku, należy lekko uginając kolana, plecy trzymając prosto i pięty na podłodze dojść do maksymalnego ugięcia kolan i wytrzymać w tej pozycji przez 30 sekund; trzeba poczuć jak dolna część łydki się rozciąga; ćwiczenia powtarza się 10 razy

Wzmacnianie mięśni otaczających kości piszczelowe skutecznie zapobiega shin splints. Mięśnie te stabilizują osadzenie stopy oraz ograniczają wstrząsy podczas biegania i chodzenia. Oto kilka proponowanych ćwiczeń:
jazda na rowerze, przy każdym naciśnięciu na pedały należy skoncentrować się na pracy przednich mięśni piszczelowych
zamiast roweru chodzenie na piętach zmusza do rozciągania mięśni wokół goleni
ćwiczenie z obciążeniem – należy usiąść na krawędzi stołu tak wysokie aby nie dotykać podłoża, na stopy zakłada się około 2kg obciążenia (np. wiaderko ze żwirem lub piaskiem czy przyczepiane ciężarki) i ugina stopę ku górze i opuszcza – mięśnie piszczelowe zaciskają się przy podnoszeniu stopy; ćwiczenie powtarza się do całkowitego zmęczenia

Podłoże. Jeśli aktywność fizyczna odbywa się głównie na twardym podłożu trzeba to zmienić. Szczególnie należy unikać niesprężystego betonu. Najlepsze są podłogi drewniane nie przylegające bezpośrednio do posadzki. Podłoża nieelastyczne na których ma się zamiar wykonywać dynamiczne układy aerobikowe, należy pokryć matami piankowymi. Biegać lepiej po trawie lub ziemi niż po żwirze i lepiej po żwirze niż po betonie.

Właściwe obuwie musi być idealnie dopasowane i musi odpowiednio amortyzować wstrząsy przedniej części stopy. Najrozsądniej buty testować w sklepie, należy wykonać kilka podskoków na palcach i płaskich stopach. Zderzenie z podłogą nie powinno być zbyt wytłumione ale musi być bezbolesne.

Częsta zmiana butów dotyczy szczególnie biegaczy, którzy mają tendencje do wyginania stóp do wewnątrz. Wkładki do butów zapobiegające temu problemowi szybko tracą własności amortyzujące i dlatego wskazana jest częsta wymiana obuwia lub samych wkładek.
Biegacze, którzy pokonują tygodniowo 40km, potrzebują nowych butów co 60-90 dni, mniejsza liczba pokonanych kilometrów to wymiana obuwia co 4-6 miesięcy. Osoby uprawiające aerobik, tenis lub koszykówkę 2x w tygodniu powinni zmieniać buty 2-3 razy w ciągu roku, natomiast trenujący 4x w tygodniu potrzebuje nowych trzewików co 60 dni.

Odpoczynek z lodem na uniesionej kończynie. Bolącą nogę należy owinąć bandażem elastycznym, położyć się na plecach, podnieść nogę do góry i oprzeć ją np. o ścianę, przyłożyć okład z lodu na 20-30 minut.

Ciepło/zimno, czyli kąpiel kontrastowa także pomaga przy bólach goleni. Należy na przemian przykładać na jedną minutę lód i na drugą minutę gorący okład. Zabieg najlepiej powtarzać przez 10 minut przed czynnością powodującą ból.

Masaż obszaru bezpośrednio przylegającego do krawędzi piszczeli. Masowanie kości piszczelowej najczęściej pogarsza sytuację. Aby złagodzić ból przy masażu, należy usiąść na podłodze z jedną nogą zgiętą w kolanie i stopą ułożoną płasko na podłożu, następnie opuszkami palców trzeba lekko gładzić boki kości i przesuwać ręce od kolana do kostki i z powrotem wielokrotnie. Teraz należy opleść dłonie wokół łydki i czubkami palców, mocno przyciśniętymi do mięśni na krawędzi kości, przesuwać od kolana do kostki – im większa siła wykonania tej fazy masażu, tym lepiej.
Taki zabieg przywraca właściwą długość ścięgien oraz łagodzi ucisk na nie u góry i u dołu kości piszczelowych, a także poprawia krążenie krwi.

Płaskie stopy o niskim łuku mogą powodować shin splints – mięsień po wewnętrznej stronie łydki musi pracować ciężej, szybciej ulega zmęczeniu i nie amortyzuje wstrząsów, które zostają przeniesione na kości goleni. Dlatego potrzebny jest dodatkowy materiał amortyzujący lub odpowiednie wkładki do butów – przed ich wyborem wskazana jest rada eksperta.
Zbyt wysokie podbicie też może wywołać ból piszczeli – tak zbudowane stopy wymagają wielu ćwiczeń rozciągających i wzmacniających mięśnie, szczególnie łydek.

PORADA LEKARSKA

Celne zdiagnozowanie shin splints czasami bywa trudne, co wynika z tego samego objawu, które dotyczy złamania kompresyjnego, czyli bólu piszczeli. Dlatego aby przeprowadzić trafną diagnozę, czy już doszło do złamania pacjent musi rozróżnić ból:
– złamanie kompresyjne to ból punktowy, skupiony na małej powierzchni
– shinsplints to ból rozkładający się od kolana do kostki

LEKI NATURALNE I ZIOŁA WSPIERAJĄCE LECZENIE SHIN SPLINTS
Zestawy synergiczne, czyli wzajemnie uzupełniające się suplementy diety i preparaty miejscowe

Hakorośl Rozesłana+Biszofit Połtawski 
Rumalaya Forte+Rumalaya Gel

TEMATY POKREWNE

Ból kolana
Ból mięśni
Ból stopy
Zapalenie kaletki
Zapalenie stawów
Zapalenie ścięgna

Ból piszczeli, kości piszczelowej. Shin splints.

Podziel się z innymi dobrą lekturą i/lub zapisz ją...

  • Facebook
  • Google Plus
  • Google
  • Twitter
  • Wykop
  • Gadu-Gadu
  • Blogger
  • Print
  • RSS
  • Email
  • Add to favorites

Komentarze 3 thoughts on “Ból piszczeli, kości piszczelowej. Shin splints.

  • 03.03.2013 z 11:13
    Permalink

    Malo informacji o przyczynach. Prowadze normalny tryb zycia. Czyli dosc malo aktywny. Przemieszczam sie samochodem ale jesli nastapi koniecznosc poruszania sie pieszo to mam z potwornym bolem piszczeli problem. Nosze buty wygodne i plaskie. Nigdy wczesniej przy zadnej aktywnosci podobnego problemu nie mialam. A bywalo, ze pokonywalam wiele km pieszo np w gorach. Jak temu zapobiegac i skad wogóle ten bol sie pojawia? Wyzej naukowa nazwa z kilkoma cwiczeniami to troche malo. Choc dobre i to…Na bezrybiu i rak ryba. Pozdrawiam i prosze o ewentualne informacje na ww temat.

    Powtórz
    • 10.10.2014 z 13:59
      Permalink

      Bardzo dużo zależy od butów. Ja również mam problem z bólem pszczeli w płaskich tenisowkach. Po prostu taka nasza uroda 🙂 spróbuj zmienić obuwie na wygodne quasi sportowe. (nie płaska podeszwa) płaskie buty są trudne bo wymagają od stopy przy przemieszczaniu dokładnego dostosowania do podłoża. Zadzieranie stopy ku górze przy zmianie nogi (w czasie marszu) powoduje zmęczenie mięśnia piszczelowego przedniego. Gdy on jest unieruchomiony, zmęczony, chód zaczyna być męczący bo zaczynamy chodzi albo z palców albo z pięty. Brak płynności – większe uderzenie o podłoże mikrourazy okostnej i tak się zaczyna. (mi się tak robi przy biegu po płaskiej i twardej nawierzchni – chodnik) tak myślę….

      Powtórz
  • 05.03.2013 z 17:20
    Permalink

    To są wszystkie skojarzone przyczyny, ale najwyraźniej Pani może nie dostrzegać tej, która wystąpiła w Pani przypadku. Normalny tryb życia jest mało aktywny??? Mało aktywny to jest przeciętny tryb życia, ale z normalnością ma niewiele wspólnego. Skoro Pani nie uprawia regularnie sportu sugeruje przynajmniej regularne rozciąganie łydek i ich masaż…

    Powtórz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

CLOSE
CLOSE