Kurkuma długa, łac. Curcuma longa. Ostryż długi, domowy, Zohary, indyjski, Szafran indyjski, Szafranica, Żółcień, Żółty imbir. ang. Tumeric to kłącze z rodziny imbirowatych o potwierdzonych właściwościach przeciwnowotworowych i neuroochronnych wykorzystywane w medycynie i kuchni azjatyckiej od wieków.

Prawdopodobnie najważniejszym składnikiem prozdrowotnym kurkumy jest polifenol kurkumina podejrzewany o właściwości przeciwzapalne, antyoksydacyjne, antyseptyczne, rozkurczowe, żółciotwórczych, żółciopędne oraz antynowotworowe. To on odpowiada za charakterystyczny żółtopomarańczowy kolor kurkumy. Nowe badania podważają właściwości lecznicze kurkuminy, ale nie kurkumy jako naturalnego kompleksu wielu składników aktywnych Źródło » nature.com/news/deceptive-curcumin-offers-cautionary-tale-for-chemists-1.21269 TŁUMACZENIE »

Wskazówki konsumenckie

Jaką kurkumę kupować? Jak spożywać, dawkować, przechowywać i na co uważać?

Najkorzystniej kupować świeże kłącza kurkumy, które powinny być zdrowe (bez plam, nalotów) i o pikantnym zapachu.

Najlepszym krajem pochodzenia świeżej kurkumy jest Sri Lanka, unikać kurkumy chińskiej – skażone i mocno eksploatowane gleby.

Przygotowanie własnej mielonki polega na ugotowaniu kurkumy na parze, wysuszeniu ugotowanego surowca i starciu otrzymanego suszu na proszek. W sprzedaży jest dostępny także suszony korzeń kurkumy.

Uwaga na plamy. Kurkuma brudzi ręce i ubranie, dlatego korzystając z jej właściwości lepiej zachować ostrożność.

Dla leniwych – mieloną kurkumę kupować możliwie jak najświeższą w małych ilościach, nie na zapas, uważać na dodatki.

Jeśli rozpuszczony proszek kurkumy w szklance wody pozostawia osad na dnie to znaczy, że coś dodano.

Dawkowanie. Zalecane terapeutyczne dawki dzienne dla dorosłych: korzeń 1,5-3 g; suszony i mielony 1-3 g.

Aby zwiększyć wchłanialność kurkuminy należy łączyć jej spożycie z czarnym pieprzem, który zawiera piperynę zwiększającą biodostępność kurkuminy i/lub stosować na pusty żołądek rozpuszczoną w płynie o podwyższonym pH np. soku z wiśni.

Silniejsza alternatywa to suplementy i wyciągi z kłącza kurkumy. Przy wyborze preparatu należy zwrócić uwagę na obecność piperyny, czarnego pieprzu. Czysta kurkumina jest słabo przyswajalna, dlatego synergetyk jest mocno wskazany, tak samo jak w pożywieniu.

Zalecane terapeutyczne dawki dzienne dla dorosłych: ekstrakt w kapsułkach 400-600 mg 3x; ekstrakt płynny 1:1 30-90 kropli; nalewka 1:2 15-30 4x. EFSA wskazuje na poziom 3mg/kg masy ciała jako maksymalna dzienna dawka kurkuminy.

Przechowywać w szklanym, porcelanowym, szczelnym naczyniu, w lodówce – nieobraną kurkumę do 3 tygodni.

Wykorzystanie kurkumy w kuchni, farmacji i kosmetyce

  • przyprawa o korzennym, ostrym, lekko gorzkim smaku i imbirowo-pomarańczowym zapachu do fasoli, soczewicy, warzyw, dań duszonych, potraw z drobiu, ryb i owoców morza, wołowiny, jagnięciny, wieprzowiny i baraniny, wątróbki, sadzonych jaj, omletów, serów, sałatek, sosów, musztard, zup, ryżu
  • napar herbaciany z kurkumy z japońskiej Okinawy
  • składnik mieszanek przyprawowych jak curry, zamiennik drogiego szafranu
  • charakterystyczna i podstawowa przyprawa kuchni hinduskiej
  • w przemyśle spożywczym, barwnik z numerem E100, w kosmetyce wykorzystywany do barwienia kosmetyków
  • składnik preparatów, leków na zaburzenia trawienia, zaburzenia pracy trzustki i wątroby z deficytem żółciowym, w tym zapalenia miąższu wątroby i dróg żółciowych
  • wraz z miodem i mlekiem składnik domowych specyfików np. maseczki oczyszczającej skórę

Kurkuma. Skład i wartości odżywcze

100g kurkumy mielonej

Pierwszy raz budowę chemiczną kurkuminy określiła w 1910 roku grupa polskich chemików – J. Miłobędzka, Stanisław Kostanecki, Tadeusz Miłobędzki lub uczeń i asystent Kostaneckiego, Wiktor Lampe, który w 1919 roku po raz pierwszy wykonał syntezę kurkuminy.

Wartość energetyczna 312 – 354 kalorii (1482 kJ)
Białko 7,8 – 9,68 g
Tłuszcz 3,25 – 9,9 g
w tym nasycone 1,838 – 3,1 g
jednonienasycone 0,449 – 1,7 g
wielonienasycone 0,756 – 2,2 g
omega-3 482 mg
omega-6 1694 mg
Węglowodany 64,9 – 67,14 g w tym cukry proste 3,21
Błonnik 21,1 – 22,7 g
Pozostałe substancje warte odnotowania kurkumina 0,3-5,4%, tumeron, BDMC, fitosterole 82mg 

Witaminy

Cholina 49,2 mg
Witamina C 0,7 – 25,9 mg
Betaina 9,7 mg
Niacyna, B3, PP 1,35 – 5,1 mg
Witamina E 3,1 – 4,43 mg
Witamina B6 0,107 – 1,8 mg
Ryboflawina, B2 0,15 – 0,2 mg
Tiamina, B1 0,058 – 0,2 mg
Kwas foliowy, B9 20 – 39 µg
Witamina K 13,4 µg

Minerały

Potas 2080 – 2525 mg
Fosfor 268 – 299 mg
Magnez 193 – 208 mg
Wapń 168 – 183 mg
Żelazo 41,4 – 55 mg
Sód 27 – 38 mg
Mangan 7,8 mg
Cynk 4,3 – 4,5 mg
Miedź 0,6 mg
Selen 4,5 µg

Działanie, właściwości i wskazania do stosowania kurkumy

Źródła 
odzywianie24.pl/kurkuma-curcuma-longa/
poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/kurkuma-i-kurkumina-wlasciwosci-i-zastosowanie_43292.html
sekrety-zdrowia.org/kurkuma-jak-uzywac-aby-byla-lekarstwem-i-jak-odroznic-dobra-od-zlej/
sekrety-zdrowia.org/choroby-ktore-leczy-kurkuma-potwierdzone-badaniami/
food-info.net/pl/products/spices/turmeric.htm
pl.wikipedia.org/wiki/Kurkumina
nutritiondata.self.com/facts/spices-and-herbs/212/2
ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/292?fgcd=&manu=&lfacet=&format=&count=&max=50&offset=&sort=default&order=asc&qlookup=turmeric&ds=&qt=&qp=&qa=&qn=&q=&ing=

» Sprawdź aktualną cenę kurkumy » Stosuj w zdrowym żywieniu »

Sprawdź proponowane artykuły

Komentarz, opinia, odpowiedź, pytanie?.. są tu mile widziane, dlatego śmiało pisz ↓

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.