Menopauza (klimakterium, przekwitanie) to ustanie funkcji jajników – zmniejszają one produkcję estrogenu, miesiączki są nieregularne i zanikają – kobieta staję się bezpłodna. Najczęściej przekwitanie następuje między 45 a 55 rokiem życia – średnia w Polsce to 52 lata.

Objawy menopauzy

Przekwitanie może być okresem trudnym i psychicznie i fizycznie. Objawy menopauzy występują przez okres od 6 miesięcy do 3 lat – najczęściej są to uderzenia gorąca do głowy, nagłe dreszcze, obniżony popęd płciowy, suchość pochwy, pogorszenie samopoczucia i problemy ze snem.

Współczesne podejście do przekwitania

Dzisiejsze kobiety coraz częściej traktują menopauzę nie tylko jako zakończenie pewnego etapu życia, ale przede wszystkim jako początek nowych możliwości – wyzwolenie od antykoncepcji, nie planowanej ciąży czy bolesnych miesiączek. Menopauza jest częściej uważana za synonim szansy wzbogacania własnej osobowości i gotowość do podjęcia nowych ról, a nie etap poprzedzający gwałtowne starzenie się.

DOMOWE SPOSOBY LECZENIA OBJAWÓW MENOPAUZY

Fitoestrogeny, czyli estrogeny roślinne osłabiają objawy przekwitania. Bogate źródła fitoestrogenów to soja, cieciorka (groch włoski), soczewica, siemię lniane, pełne ziarna zbóż, warzywa, niektóre owoce oraz żeń-szeń. Na szczególną uwagę zasługuje olej lniany.

Gynostemma królewska to adaptogenne zioło z Chin – pobudza rozleniwionych lub uspokaja rozdrażnionych. Jest nazywana lepszym żeń-szeniem lub zielem długowieczności. Na rynku dostępny jest ekstrakt oraz sadzonki. Gynostemma to łatwe w uprawie pnącze, nielubi pełnego słońca, lubi przepuszczalną glebę i podcinanie. Ze ścinków świeżych lub suszonych przygotowuje się napar.

Witamina E pomoże wzmocnić osłabione serce po zmniejszeniu stężenia estrogenów.

Wapń ochroni kości przed osteoporozą. Przykładowe naturalne suplementy to No-scar, Chrząstka rekina i Mumio. Aby zwiększyć wchłanialność tego pierwiastka z suplementów i diety należy włączyć do jadłospisu olej kokosowy, który może zastąpić np. masło lub olej do smażenia.

Jak najmniej tłuszczów nasyconych w diecie.

Papierosy STOP. Zwiększone ryzyko chorób serca i osteoporozy oraz prowokacja wczesnej menopauzy.

Regularne badania: mammografia i wymazy z pochwy.

Zmiana postawy życiowej…

Przygotowanie na zmianę. Wiedza o zachodzących zmianach fizjologicznych w czasie menopauzy, w połączeniu z pozytywną postawą wobec życia, zdecydowanie łagodzi napięcie i stres wynikające z problemów życia codziennego (np. wyprowadzenie się z domu dzieci lub konieczność opieki nad starymi rodzicami).
Czas przekwitania to średnio 1/3 życia kobiety i ten okres trzeba sobie zaplanować. Można zapisać się na jakiś kurs, znaleźć nowe hobby i zmienić pracę. Należy pomyśleć o własnym zdrowiu i potraktować życie jak przygodę.

Wsparcie. Trzeba zrozumieć, że menopauza jest zjawiskiem naturalnym. Warto dzielić się swoim doświadczeniem z innymi kobietami i dołączyć do grupy samopomocowej.

Codzienna aktywność fizyczna np. spacer, jogging, jazda na rowerze, ćwiczenia ze skakanką, taniec, pływanie i każdy inny wysiłek bardzo pomaga w łagodzeniu objawów menopauzy. Ćwiczenia w oczywisty sposób poprawiają sprawność fizyczną ale także stan emocjonalny, gdyż wzrasta stężenie noradrenaliny i serotoniny, tzw. neuroprzekaźników. Ponadto ćwiczenia z obciążeniem zapewniają zdrowe kości i serce.
Szczególnie zalecany jest aerobik, joga i ćwiczenia napinające, które wzmagają sprężystość i siłę mięśni oraz działają relaksująco.

Zapobieganie uderzeniom gorąca (krwi) do głowy…

Na ten objaw cierpi około 80% kobiet. Jest on reakcją organizmu na zmniejszenie stężenia estrogenu – dopóki kobiece ciało nie przystosuje się do braku estrogenu, dochodzi do zaburzenia pracy układu neurowegetatywnego. Efektem tego jest gwałtowne, napadowe rozszerzenie naczyń krwionośnych, co objawia się uderzeniami gorąca z zaczerwienieniem twarzy, zawrotami i bólami głowy. Atak trwa około 3 minut i przypomina włożenie głowy oraz górnej części ciała do pieca. Skóra czerwienieje i obficie poci się. Wszystko wraca do normy po 30 minutach.
Oto sposoby łagodzenia i profilaktyki:

Najważniejszy jest spokój. Uczucie zbliżającego się ataku nie może być powodem paniki, przecież to normalne zjawisko, które szybko mija. Taka pozytywna postawa łagodzi tę dolegliwość.

Relaks i odprężenie pomaga lepiej sterować swoimi doznaniami. Zalecana jest chwila spokoju z zamkniętymi oczami, medytacja, joga i inne techniki relaksacyjne, które już kiedyś sprawdziły się.

Poznanie przyczyn ataków pomaga unikać sytuacji ryzyka. Często takie przyczyny to pogorszenie nastroju, gorący posiłek, ostra potrawa lub przegrzane pomieszczenie.

Warstwowy sposób ubierania się (na cebulkę) jest najwłaściwszy.

Ubrania z włókien naturalnych (np. wełna lub bawełna) zapewniają lepsze wietrzenie ciała i jego szybsze chłodzenie.

Wachlarz lub podręczny wentylatorek pomogą szybko się ochłodzić.

Częste jedzenie małymi porcjami ułatwia organizmowi regulację temperatury.

Częste picie dużej ilości płynów, najlepiej wody i soków owocowych, szczególnie po wysiłku fizycznym także wspomaga regulację ciepłoty ciała.

Kofeina STOP, gdyż pobudza ona produkcję hormonów stresowych, które wyzwalają ataki gorąca.

Ograniczenie alkoholu, który działa podobnie do kofeiny.

Jednorazowe chusteczki nawilżające warto mieć zawsze pod ręką i używać ich w czasie kulminacji ataku oraz tuż po nim aby wytrzeć pot.

Kontrola ciepła, które może intensyfikować ataki. Nie należy przebywać w przegrzanych pomieszczeniach, często otwierać okna i unikać gorących potraw oraz napojów.

Regularne kontakty seksualne (min. raz w tygodniu) zmniejszają częstotliwość lub eliminują zupełnie ataki uderzeń gorąca do głowy. Wiąże się to ze spowolnieniem procesu zmniejszania stężenia estrogenu we krwi, którego wysoki poziom utrzymuje zainteresowania seksualne, a regularne stosunki płciowe pośrednio stymulują funkcję jajników – reguluje to układ hormonalny i zapobiega radykalnym wahaniom stężenia estrogenu.

Oddzielna pościel wystarczy by chronić partnera przed nocnymi atakami gorąca. Dobrym rozwiązaniem jest także koc elektryczny z podwójnym przełącznikiem.

Seks a menopauza…

Preparaty nawilżające są potrzebne na suchość pochwy, wywołany niedoborem estrogenu. Alternatywą są oleje roślinne, nie perfumowane kremy, olejki kosmetyczne lub roztwór witaminy E.

Szczera rozmowa i poinformowanie partnera o zmienionych odczuciach oraz nowych potrzebach.

Fantazja 🙂 Warto wypróbować nowe pozycje zapewniające komfort obu stronom. Szczególnie istotny jest delikatny kontakt fizyczny, obejmowanie się i pieszczoty potęgują poczucie bliskości oraz przyjemne doznania.

Ćwiczenia wzmacniające mięśnie odbytu, pochwy i kanału moczowego (metoda Kegela). Silniejsze mięśnie ułatwiają osiągnięcie relaksu i ograniczają ból podczas stosunku. → Nietrzymanie moczu

POMOCNE PUBLIKACJE

Menopauza bez leków – Ojeda Linda
Medycyna energetyczna dla kobiet – Eden Donna, Feinstein David

TEMATY POKREWNE

Depresja
Endometrioza
Stres
Menstruacja
Zespół napięcia przedmiesiączkowego

Menopauza. Klimakterium. Przekwitanie. Objawy i ich łagodzenie.

Podziel się z innymi dobrą lekturą i/lub zapisz ją...

  • Wykop
  • NK
  • Gadu-Gadu
  • Blogger
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • Tumblr
  • Facebook
  • Google Plus
  • Google
  • Twitter
  • Add to favorites
  • PDF
  • Print
  • Email
  • RSS

Komentarz do “Menopauza. Klimakterium. Przekwitanie. Objawy i ich łagodzenie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

CLOSE
CLOSE