Bolesna miesiączka (dysmenorrhoea) jest wynikiem zjawiska biochemicznego i według ekspertów wiele kobiet niepotrzebnie cierpi z tego powodu – 50% dorosłych kobiet odczuwa ból przed lub podczas miesiączkowania, a około 10% cierpi z powodu bardzo silnego bólu.
Raz w miesiącu błona śluzowa macicy wytwarza substancje zwane prostaglandynami, które wywołują skurcze mięśnia macicy, dzięki czemu tkanki i płyny zostają usunięte z jej wnętrza. Podwyższone stężenie prostaglandyn powoduje silne skurcze mięśnia wywołujące ból w dole brzucha, czasami promieniujący do ud i dołu pleców. Poważnym przypadkom towarzyszą mdłości, wymioty, biegunka, zawroty i bóle głowy.

Bolesne miesiączkowanie dzieli się na 2 rodzaje:
dysmenorrhoea pierwotna występuje u kobiet w każdym wieku, a jej objawy zwykle ustępują po urodzeniu dziecka
dysmenorrhoea wtórna występuje u starszych kobiet i może być powodowana przez liczne schorzenia tj. włókniakomięśniaki, polipy, endometrioza, stany zapalne miednicy i zwężenie otworu szyjki macicy

Oto skuteczne sposoby na łagodzenie miesiączki:

Regularne odżywianie nie zapobiega bolesnym miesiączkom, ale poprawia ogólne samopoczucie. Należy więc ograniczyć jedzenie najczęściej bezwartościowych słonych i słodkich produktów, które powodują wzdęcia i uczucie ociężałości – najlepszą alternatywą są jarzyny, owoce, kurczaki i ryby jednak w formie częstych nieobfitych posiłków.

Witaminy i sole mineralne. Należy przyjmować codzienną dawkę witamin i soli mineralnych, szczególnie ważne są wapń i magnez podawane w małych dawkach, kilka razy w ciągu dnia. Dawkę wapnia i magnezu należy zwiększyć tuż przed okresem i podczas jego trwania. Warto pamiętać o lepszej przyswajalności minerałów z naturalnych źródeł i je stosować zamiast syntetycznych alternatyw.

Naturalne źródła wapnia i magnezu:
Chlorella Pyrenoidosa – wyjątkowo odżywcze algi
Arjuna – zioło wzmacniające serce bogate w wapń i magnez
Goji – jagoda licyjska, bogate źródło witamin i minerałów m.in. wapnia

Olej lniany dzięki unikalnej i naturalnej zawartości jest skutecznym regulatorem równowagi hormonalnej. Wykazuje korzystny wpływ na cykl miesiączkowy, łagodzi towarzyszące objawy i ogranicza krwawienia. Może być spożywany wyłącznie na zimno ze względu na niestabilność termiczną.

Olej kokosowy także wykazuje korzystne działanie, gdyż wpływa na wyższą przyswajalność składników odżywczych m.in. wapnia i magnezu. W kuchni może zastąpić np. masło lub olej do smażenia.

Kawa stop. Trzeba ograniczyć kofeinę, której właściwości pobudzające nasilają dolegliwości i drażnią śluzówkę przewodu pokarmowego.

Alkohol stop. Należy zupełnie odstawić picie alkoholu – 2 kieliszki lekkiego wina to maksimum.

Środki moczopędne. Według wielu kobiet, leki moczopędne skutecznie redukują wzdęcia towarzyszące miesiączce ale jednocześnie organizm traci wiele ważnych minerałów. Dlatego idealną solucją jest ograniczenie spożycia soli i alkoholu.

Ciepło pomaga, gdyż poprawia krążenie i działa relaksująco na mięśnie, co jest szczególnie ważne przy przekrwieniu i wzmożonym napięciu mięśniowym w obrębie miednicy. Podczas miesiączki należy pić dużo gorącej herbaty i przykładać ciepłe okłady na brzuch lub poduszkę elektryczną albo koc.

Spacery i ćwiczenia gimnastyczne tuż przed zbliżającym się okresem znacznie poprawią samopoczucie.

Ćwiczenia relaksujące (np. joga). Klęknij i przysiądź na piętach, czołem dotknij podłogi, ramiona ułóż na podłodze wzdłuż ciała, zamknij oczy i utrzymaj tę pozycję dopóki nie poczujesz zmęczenia.

Kąpiele mineralne. Do wanny ciepłej wody dodaje się szklankę morskiej soli i szklankę sody oczyszczonej – kąpiel powinna trwać 20 minut.

Kąpiel mikrobąbelkowa. Japońscy specjaliści od nanotechnologii wody zaprojektowali i opatentowali domowe generatory leczniczych mikro- i nanobąbelków powietrzno-wodnych, które charakteryzują się szerokim efektem terapeutyczno-kosmetycznym: myją, sterylizują, dotleniają, masują i pobudzają krążenie wywołując długotrwałe uczucie ciepła wewnętrznego, głębokie odprężenie i relaksacje. Dzięki temu umożliwiają utrzymywanie higieny bez chemicznych środków myjących!
Stworzono 2 modele wygodnych słuchawek prysznicowych Besty i BiWash oraz 2 systemy do kąpiel wannowej Sawayaka i Yumetoji. Pomocne artykuły…

Domowe SPA, hydromasaż i naturalna higiena bez chemii!
Test przepływu krwi (BiWash)

Akupresura. W zagłębieniach po obu stronach pięty znajdują się punkty akupresurowe, które są połączone kanałami energetycznymi z narządami miednicy. Należy je delikatnie uciskać/masować kciukiem i końcami palców, to samo po obu stronach ścięgna Achillesa posuwając się ku mięśniom łydki, kontynuować ucisk przez kilka minut na obu stopach.

Środki przeciwbólowe skutecznie ograniczają dolegliwości. Najlepsze są te z zawartością aspiryny lub ibuprofenu, które hamują działanie prostaglandyn. Należy je przyjmować od chwili wystąpienia bólu aż do jego ustąpienia – w czasie posiłku lub popijając mlekiem aby nie drażnić żołądka.

Seks zakończony orgazmem skutecznie zmniejsza bóle skurczowe – uaktywnione mięśnie powodują lepsze krążenie krwi i innych płynów z przekrwionych narządów łagodząc ból.

 

REKOMENDOWANE LEKI NATURALNE I ZIOŁA NA BÓLE MIESIĄCZKOWE

 

Ostropest plamisty – roślina odtruwająca organizm i wzmacniająca naczynia krwionośne, naturalnie ogranicza krwawienie miesiączkowe
Guggul – zioło rozluźniające mięśnie macicy co powoduje złagodzenie bólów menstruacyjnych
Colostrum – bioaktywny suplement immunologiczny tzw. siara
Gynostemma królewska – poprawia samopoczucie i wzmacnia organizm, oprócz wyciągu dostępne są także sadzonki do własnej domowej hodowli

 

POMOCNA PUBLIKACJA

 

Mała książka o miesiączceOscarsson Marie

 

TEMATY POKREWNE

Ból brzucha
Grzybica pochwy
Menopauza
Osteoporoza
Zapalenie pęcherza
Zespół napięcia przedmiesiączkowego

Miesiączka (menstruacja). Objawy i ich łagodzenie.

Podziel się z innymi dobrą lekturą i/lub zapisz ją...

  • Wykop
  • NK
  • Gadu-Gadu
  • Blogger
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • Tumblr
  • Facebook
  • Google Plus
  • Google
  • Twitter
  • Add to favorites
  • PDF
  • Print
  • Email
  • RSS

Komentarze 3 thoughts on “Miesiączka (menstruacja). Objawy i ich łagodzenie.

  • 22.06.2012 z 08:29
    Permalink

    Najtańszy i najprostszy zestaw: 1. ciepłe i długie kąpiele zakończone zimnym prysznicem 2. regularna aktywność fizyczna, w tym ćwiczenia relaksujące (ważne: należy wybrać taką która sprawia największą przyjemność w indywidualnym przypadku, co zagwarantuje regularność np. rower, pływanie czy bieganie) 3. dieta zgodna z zasadami zdrowego żywienia, w tym ważna suplementacja nasionami ostropestu, można je jeść bez przerwy, najlepiej rano na czczo garść nasion z wodą mineralną 4. seks podczas miesiączki może sprawiać kobiecie dyskomfort ale pomaga rozluźnić napięte mięśnie

    Powtórz
  • Pingback Chronobiologia. Synonim zdrowego trybu życia i optymalnego leczenia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

CLOSE
CLOSE