Zielona herbata zielonej herbacie nierówna. Sproszkowana japońska herbata zielona, nazwa rynkowa Matcha lub z japońskiego Maccha – w dosłownym tłumaczeniu herbata w proszku to wyjątkowo bogate źródło silnych antyoksydantów i chlorofilu, dzięki niestandardowemu sposobowi przygotowania. Właściwości Matchy wpisują się precyzyjnie w zasady zdrowego żywienia, profilaktykę zdrowotną oraz dietoterapię wielu chorób.

Powstaje ona z zielonej herbaty, która pod koniec wzrostu jest zacieniana specjalnymi matami – mniej słońca i spowolniony wzrost. Efektem tego zabiegu jest większa ilość substancji aktywnych w liściach – np. aminokwasy sprawiają, że napar jest słodszy i bardziej aromatyczny. Otrzymany surowiec to tzw. herbata tencha stanowiąca bazę wyjściową do produkcji matchy, przy czym tencha nie jest rolowana a proces jej mielenia umożliwia usunięcie nie tylko łodyżek liści, ale także nerwów i żyłek liściowych.

Aktualna roczna produkcja matchy to tylko 1000 ton, dlatego owa herbata jest uważana przez herbaciarzy za najcenniejszy i najszlachetniejszy napój na świecie. Buddyjscy mnisi matchą wspomagają medytację, osiągają efekt Zen lub stan alfa.

Matcha, w przeciwieństwie do tradycyjnego herbacianego naparu wodnego, jest sproszkowanym liściem w wodnej zawiesinie, co oznacza dostarczanie także substancji nierozpuszczalnych w wodzie m.in. silnie detoksykującego organizm chlorofilu.

Innymi słowy, pijąc matche zjada się prawie świeże liście zielonej herbaty. Szacuje się, że 1 filiżanka matchy działa 10x silniej niż zwykły napar zielonej herbaty – parzenie skutkuje uwolnieniem do wody zaledwie około 10% składników aktywnych z suszu.

Dlatego japońska Matcha to najlepsza zielona herbata z wysoką zawartością katechin (137x więcej niż w zwykłej zielonej herbacie), należących do grupy polifenoli, flawonoidów, o silnych właściwościach antyoksydacyjnych. Najliczniejszym z nich jest galusan epigallokatechiny EGCG, który stanowi 1/3 suchej masy zielonej herbaty – jest go 3x więcej niż w zwykłej herbacie zielonej. Tym samym Matcha to potężny stabilizator równowagi antyoksydacyjnej organizmu zapobiegający chorobotwórczemu stresowi oksydacyjnemu. EGCG wykazuje m.in. właściwości antynowotworowe i przyspieszające metabolizm.

Wskazówki konsumenckie

Jaką zieloną herbatę matcha kupować? Jak spożywać, dawkować i przechowywać?

  • Kupować ekologiczne, organiczne wersje matchy od certyfikowanych producentów japońskich – omijać chińskie podróbki. Charakterystyczny sposób obróbki matchy powoduje, że oprócz wysokiej zawartości substancji dobroczynnych pojawiają się również te niepożądane np. ołów. Dodatkowe zanieczyszczenia wynikają także ze sposobu uprawy – nawozy sztuczne, herbicydy, pestycydy itp. Dlatego wskazane jest spożywanie certyfikowanej matchy japońskiej, najlepiej uprawianej na obszarach wiejskich. Te z niewiadomych źródeł pić tylko 1 filiżankę dziennie.
  • Przygotowanie napoju matcha: około 3g proszku (1 płaska łyżeczka) zalać 150-200ml gorącej wody 70-80°C (wrzątek odstawić na kilka minut). Warto przed dodaniem wody przesiać herbatę przez sitko. Tradycyjnie napój energicznie miesza się bambusowym pędzlem/miotełką Chasen w celu uzyskania kremowej konsystencji i charakterystycznej pianki. Alternatywą może być spieniacz do mleka, mała trzepaczka lub łyżeczka. Otrzymany napar wypijać w całości.
  • Spożywanie. Wybredni smak matchy mogą poprawić dodając łyżeczkę zdrowego słodzika (stewia, ksylitol). Ze względu na działanie pobudzające, ostatnią porcję herbaty należy wypić 6 godzin przed snem, aby zapewnić czas na wydalenie pobudzaczy z organizmu.
  • Uwaga na przedawkowanie! Raportowane skutki uboczne nadmiaru matchy (i każdej innej zielonej herbaty, w tym szczególnie ekstraktów z suplementów) to m.in. anemia, problemy żołądkowe, migrena i niewydolność wątroby. Nadmiar EGCG kumuluje się w wątrobie, co może powodować jej uszkodzenia.
  • Przechowywać w szczelnym naczyniu, najlepiej w lodówce.

Wykorzystanie matchy w kuchni

  • Herbata o silnym, słodkawym smaku zbliżonym do miksu młodego jęczmienia ze szpinakiem.
  • Zdrowsza alternatywa kawy.
  • Przyprawa do codziennych posiłków, zarówno słonych jak i słodkich, która nadaje im zielonkawy kolor. Jednak wówczas walory prozdrowotne matchy zostają zniwelowane.

Matcha. Skład i wartości odżywcze

100g zielonej herbaty matcha

Wartość energetyczna 276 – 324 kalorii (1356 kJ)
Białko22,6 – 29,6 g
Tłuszcz3,71 – 5,3 g
w tym nasycone 0,68
jednonienasycone 0,34
wielonienasycone 2,16
Węglowodany39,5 g
Błonnik38,5 g
Pozostałe substancje warte odnotowaniateina do 3%, katechiny 13,4g, kofeina 3,2 – 3,4g (l-teanina), tanina 10g

Witaminy

Witamina C60 – 185 mg
Witamina A31,4 mg
Witamina E18,3 – 28,1 mg
Niacyna, B3, PP4 mg
Kwas pantotenowy, B53,7 mg
Ryboflawina, B21,35 mg
Witamina B60,96 mg
Tiamina, B10,6 mg
Witamina K2900 µg
Kwas foliowy, B91200 µg

Minerały

Potas2050 – 2700 mg
Fosfor350 mg
Wapń328 – 420 mg
Magnez230 mg
Żelazo13 – 17 mg
Sód5,2 – 6 mg
Cynk4,2 – 6,3 mg
Miedź0,6 mg

Działanie, właściwości i wskazania do stosowania zielonej herbaty matcha

Przeciwwskazania

  • ciąża – EGCG może działać szkodliwie na płód – wymagane jest więcej badań
Źródła
czajnikowy.com.pl/herbata-matcha-wlasciwosci-i-skladniki-odzywcze/
portal.abczdrowie.pl/kawa-herbata-matcha-poznaj-japonska-recepte-na-zdrowie-i-mlodosc
pl.wikipedia.org/wiki/Galusan_epigallokatechiny
gosiaboy.com/2016/02/matcha-odchudzajaca-i-odmladzajaca-herbata-opinia-eksperta/
odzywianie.info.pl/przydatne-informacje/artykuly/art,herbata-matcha-i-jej-zdrowotne-wlasciwosci.html
Standard tables of food composition in Japan, 2010 (Shokuhin Seibunhyo 2010), Yoshiko Kagawa (ed.)
Standard tables of food composition in Japan - 2015 - (Seventh Revised Edition)

» Sprawdź aktualną cenę Matchy » … lub innych, delikatniejszych zielonych herbat » Stosuj w zdrowym stylu życia »

Sprawdź proponowane artykuły

Komentarz, opinia, odpowiedź, pytanie?.. są tu mile widziane, dlatego śmiało pisz ↓

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Leczeniepro.pl wykorzystuje ochronę antyspamową Akismet. Szczegóły nt. przetwarzania danych w Polityce Prywatności »