Ostatnia aktualizacja: 14.11.2015

Zapalenie stawów (arthritis, arthritides) to charakterystyczny objaw grupy chorób, w których dochodzi do uszkodzenia tkanki stawów. Zapalenie stawów jest jednym z najstarszych znanych schorzeń i jednym z najczęstszych – obecnie to główny powód kalectwa u osób powyżej 55 roku życia.

Pierwotne typy zapaleń stawów

Zapalenie stawów

  • reumatoidalne zapalenie stawów (reumatyzm, RZS)
  • choroba zwyrodnieniowa stawów (osteoartroza)
  • dna moczanowa, dna rzekoma
  • bakteryjne zapalenie stawów
  • zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa
  • młodzieńcze idiopatyczne (reumatoidalne, przewlekłe) zapalenie stawów
  • Choroba Stilla

Domowe metody łagodzenia zapalenia stawów mogą być na tyle skuteczne, że wyeliminują towarzyszące ryzyko w inwazyjnych terapiach i konieczność korzystania z kosztownych urządzeń.

Zapalenie stawów. Leczenie i profilaktyka.

Poniższe sposoby leczenia i profilaktyki zapalenia stawów odnoszą się do różnych jego typów, chyba, że zaznaczono inaczej.

Leczenie miejscowe. Pierwsza pomoc

Maść/olejek eukaliptusowy i ciepłe, wilgotne okłady to sprawdzone leczenie zapalenia stawów dłoni i stóp. W przypadku zesztywnienia lub szczególnie dokuczliwego bólu, należy wetrzeć maść w okolice stawów i owinąć je plastikową ceratą lub gorącymi ręcznikami lub zamoczyć nogi czy ręce w ciepłej wodzie. Ciepło i maść eukaliptusowa to efektywna metoda leczenia zmian zwyrodnieniowych jak i reumatycznych.

Zimno na bolące stawy. Leczeniem lodem zaleca się m.in. na stawy nadmiernie przepracowane. Można używać kostek lodu w plastikowej torebce lub mrożonki np. groszku. Zimny okład przykłada się na 15-20 minut z 10-15 minutowymi przerwami.

Wieczorne smarowanie bolących stawów maścią przeciwzapalną zapobiega dokuczliwej sztywności stawów po przebudzeniu. Zapewnia to relaksacje mięśni i jest pozytywnym bodźcem psychologicznym – chory czuję się lepiej przez cały dzień, jeśli nie budzi się z poranną sztywnością.

Masaż mięśni, których ścięgna mają swe przyczepy w bolących stawach łagodzi dolegliwości artretyczne – jeśli zapalenie dotyczy stawów dłoni, należy masować mięśnie przedramion od nadgarstków do łokci, najlepiej stosując technikę uciskową. Jeśli zapalenie znajduje się w stawach skokowych (kostki) lub w stopie, należy masować mięśnie łydki i przednią powierzchnię podudzia. W czasie masażu używa się dłoni, kciuka lub łokcia i uciska nimi odpowiednie mięśnie przez kilka sekund, a następnie zwalnia ucisk.

Zapalenie stawów. Dieta, czyli co jeść a czego nie, aby przyspieszyć leczenie…?

Odchudzanie w oczywisty sposób zmniejsza obciążenie układu kostnego. Zrzucenie zbędnych kilogramów u osób z nadwagą, skutecznie zmniejszy ból kręgosłupa, kolan, stawów biodrowych, stawów skokowych i stóp. Dlatego właściwa dieta jest pierwszą bronią w walce z zapaleniem stawów. Sprawdzone diety specjalistyczne pod indywidualne predyspozycje oferują internetowe serwisy dietetyczne → Porównanie najlepszych dietetyków online

Zakwaszenie żołądka. Niskie zakwaszenie soków żołądkowych odpowiada za niepełne trawienie białek. Jeśli niestrawione białka trafią do krwiobiegu przed wydaleniem, to układ odpornościowy identyfikuje taką formę białek jako ciała obce, tak samo jak alergeny. Rozpoczyna się walka skutkująca wieloma objawami np. reumatoidalnym zapaleniem stawów. Więcej…

Skuteczne zioła na zapalenie stawów: oczywistym typem jest kora wierzby, gdyż zawiera salicynę, czyli główny składnik aspiryny, oraz ulubione zioło indian jagoda szkarłatki, która jednak nie została do końca przebadana.
Eksperci od ziołolecznictwa łącząc zioła z minerałami uzyskali efekt synergii i stworzyli zestawy preparatów naturalnych. Ich jednoczesne stosowanie wzajemnie się uzupełnia i daje rewelacyjne wyniki leczenia – pierwsza fuzja to Hakorośl Rozesłana+Biszofit Połtawski, natomiast drugie połączenie to produkty uznanej firmy zielarskiej Himalaya, czyli Rumalaya Forte+Rumalaya Gel.

Mniej olejów roślinnych na rzecz olejów bogatych w kwasy tłuszczowe omega-3. Nie trzeba ich całkowicie eliminować z jadłospisu, wystarczy jeść ich mniej – nie używać do sałatek, smażenia i w postaci margaryn. Oleje roślinne zawierają sporo kwasów tłuszczowych omega-6, które nasilają reumatoidalne zapalenie stawów. Alternatywą o niskiej zawartości kwasów omega-6 jest olej z rzepaku i oliwa z oliwek, jednak mimo to zaleca się umiarkowane spożycie tłuszczów i tylko zdrowych (jak najmniej przetworzonych), nie przekraczające 30% ogólnej podaży kalorii w diecie.

Olej lniany jest szczególnie wskazany ze względu na wysoką zawartość roślinnej omegi-3, która uczestniczy w produkcji przeciwzapalnych prostaglandyn. Ich niski poziom odpowiada za występowanie przewlekłych stanów zapalnych tj. RZS. Olej lniany w diecie łagodzi przebieg choroby, bóle artretyczne i sztywność stawów.

Oleje rybne. Jedna łyżeczka tranu dziennie łagodzi dolegliwości związane z reumatoidalnym zapaleniem stawów – zmniejsza uczucie zmęczenia i uciskową bolesność stawów. Tran dostarcza organizmowi oprócz kwasów z grupy omega-3 także dużych ilości witamin A i D. Witamina D odgrywa istotna rolę w metabolizmie tkanki kostnej, natomiast witamina A ma silne działanie przeciwzapalne. Wskazana jest dodatkowa suplementacja tłuszczem rybim np. na zmianę z olejem lnianym.
Należy pamiętać, że przedawkowanie witamin A i D może uszkodzić wątrobę, dlatego trzeba ograniczyć się do zaleceń producenta lub zwiększyć udział ryb w diecie m.in. więcej makreli i łososia. Przykładowe preparaty to BioMarine, Ecomer, Mollers, Neptune Krill, ActivKrill, Biocol Omega czy Olekardin.

Więcej witaminy C. Pacjenci chorzy na reumatoidalne zapalenie stawów cierpią na niedobór witaminy C, dlatego zwiększenie podaży tej witaminy może korzystnie wpłynąć na proces chorobowy. Witamina C ma działanie przeciwzapalne i jest niezbędna do syntezy kolagenu. Należy przyjmować minimum 500mg dziennie w kilku dawkach, choć niektórzy zalecają nawet 2000mg i więcej.

Pokarmy potencjalnie ryzykowne. Według ekspertów w leczeniu reumatoidalnego zapalenia stawów można osiągnąć szybką poprawę stanu zdrowia wyłączając z diety produkty pokarmowe z rodziny psiankowatych (ziemniaki, pomidory, paprykę, bakłażany, tytoń i pieprz oprócz czarnego) oraz przetwory mleczne.

Głodówka oparta na sokach jarzynowych przynosi znakomite wyniki w leczeniu zapalenia stawów. Można pić sok z marchwi, selera lub kapusty. Kuracje rozpoczyna się od 1 dnia picia soków jarzynowych w pierwszym tygodniu, drugi tydzień to 2 dni jarzynowe przedzielone 1 dniem zwykłego odżywiania, trzeci tydzień to 3 dni np. poniedziałek, środa i piątek. Jednak ta terapia wymaga konsultacji lekarskiej.

Colostrum to naturalny suplement immunologiczny stosowany wspomagająco w leczeniu reumatyzmu. Tzw. siara to bogate w składniki immunologiczne pierwsze mleko matki ssaka.

Pozostałe sposoby na zapalenie stawów

Odpowiednie wsparcie otoczenia i rodziny. Nie wolno przejmować wszystkich obowiązków chorego i stale pytać o samopoczucie, takie zachowanie powoduje, że pacjent czuje się jeszcze bardziej chory. Zainteresowanie i wsparcie, należy okazywać zwłaszcza, gdy chory czuje się lepiej i jest aktywny np. wspaniale, że się tym zajmujesz – tego typu pochwały są naprawdę ważne, tymczasem ludzie o nich zapominają.

Ostrożnie z lekami uzależniającymi typu tabletki nasenne, leki uspokajające i narkotyczne leki przeciwbólowe. Ich skuteczność jest ogólnie znana, jednak u większości chorych występuje konieczność stopniowego zwiększania dawki co prowadzi do uzależnienia. Dlatego takie leczenie należy zastępować innymi sposobami terapii (np.biofeedback – biologiczne sprzężenie zwrotne) wspieranymi lekami przeciwbólowymi, które nie uzależniają tj. aspiryna lub ibuprofen.

Ćwiczenia rozciągające. Ruchy w stawach ze stanem zapalnym powodują ból, ale ich unieruchomienie prowadzi do nieodwracalnych zmian. Nieprawidłowe ruchy szkodzą, jednak kontrolowana gimnastyka pomaga, szczególnie Joga, która uczy wykonywania ruchów przy zachowaniu właściwego ustawienia stawów. Przywraca to ich prawidłowe ustawienie, ponieważ wydłuża i wzmacnia mięśnie, które nimi kierują.
Optymalnie wykonywane ćwiczenia Jogi potrafią przywrócić zdrowie chorym stawom, dlatego warto zainwestować w sesje u doświadczonego terapeuty lub kupić gotowe szkolenia audio-video. Należy pamiętać, że ćwiczenia muszą mieścić się w granicach narzuconych przez chorobę i nie wolno dopuścić do unieruchomienia pacjenta.

Ćwiczenia aerobowe, szczególnie zalecane jest chodzenie, kolarstwo, pływanie i każda inna aktywność, którą pacjent dobrze znosi – czynność serca podczas ćwiczeń powinna wzrastać do co najmniej 120 uderzeń na minutę. Wysiłek fizyczny mogą podejmować także chorzy na reumatoidalne zapalenie stawów. Ćwiczenia nie nasilają zmian zapalnych w stawach, natomiast podnoszą sprawność fizyczną i poprawiają ogólny stan zdrowia – zmniejsza się ból oraz obrzmienie stawów i wzrasta tzw. próg bólowy.

Relaks na stres. Ból wywołuje stres, a stres nasila ból, dlatego osoby dobrze radzące sobie ze stresem lepiej znoszą dolegliwości fizyczne. Chorzy na zapalenie stawów muszą się nauczyć nadawać swojemu życiu wolniejszy rytm i nie próbować nadrabiać zaległości kiedy czują się lepiej – to pogorszy ogólny stan. Należy systematycznie i powoli wypełniać swoje obowiązki, bez względu na to, czy stawy bolą czy nie. Techniki relaksacyjne i podjęcie ważnych, angażujących zadań do wykonania łagodzi odczuwanie bólu. Natomiast skupienie uwagi na bólu prowadzi do jego nasilenia.

Hydroterapia. Kąpiele w basenie deprywacyjnym, czyli odgradzającym od większości bodźców zewnętrznych. Kąpiel powinna trwać około godziny, temperatura wody w basenie to 34°C, czyli ciepłota skóry, ciepłe i nieruchome jest także otaczające powietrze, co sumarycznie stwarza idealne warunki dla głębokiego odprężenia.
Pływanie w takich warunkach przynosi wyraźne złagodzenie dolegliwości artretycznych – zmniejszenie bólu jest związane ze zredukowaniem obciążenia stawów. W stanie relaksacji znajduje się całe ciało, co stymuluje uwalnianie endorfin, czyli naturalnych substancji przeciwbólowych wytwarzanych przez organizm.

Ćwiczenia w wodzie w/g niektórych ekspertów mogą zdziałać cuda w leczeniu zapalenia stawów – następuje wyraźne złagodzenie bólu a stawy odzyskują giętkość. Ćwiczenia podstawowe to ruchy wiosłowania, chodzenia i pochylania tułowia będąc zanurzonym w wodzie do poziomu klatki piersiowej. Ćwiczenia bardziej zaawansowane przypominają taniec w wodzie.

Miedziane bransoletki to kontrowersyjna metoda z medycyny ludowej, której medycyna tradycyjna w pełni nie popiera. Jednak istnieje teoria wyjaśniająca, dlaczego pacjenci noszący miedziane bransoletki odczuwają ulgę – wielu chorych na zapalenie stawów ma utrudnioną przemianę miedzi dostarczanej z pokarmów, co może nasilać ból stawów. Ale jony miedzi mogą trafiać do organizmu w inny sposób – rozpuszczane przez pot z miedzianej bransoletki wnikają przez skórę i łagodzą ból.

TEMATY POKREWNE
 Ból karku
 Zapalenie kaletki stawowej
Zapalenie stawów. Reumatyzm. Choroba zwyrodnieniowa…

Podziel się z innymi dobrą lekturą i/lub zapisz ją...

  • Facebook
  • Google Plus
  • Google
  • Twitter
  • Wykop
  • Gadu-Gadu
  • Blogger
  • Print
  • RSS
  • Email
  • Add to favorites

Komentarzy do 6 thoughts on “Zapalenie stawów. Reumatyzm. Choroba zwyrodnieniowa…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

CLOSE
CLOSE