Bóle nóg i stóp najczęściej są spowodowane ich przemęczeniem – wysokie obcasy, mało komfortowe obuwie, męczące wędrówki i stojący tryb pracy to główne przyczyny tej dolegliwości. Dodatkowym objawem może być puchnięcie nóg.

Oto domowe sposoby na zdrowe stopy. Leczenie bólu nóg i profilaktyka…

Podniesienie stóp do góry to najłatwiejsza i skuteczna metoda łagodzenia zmęczenia nóg. Należy wygodnie usiąść lub położyć się, ułożyć stopy pod kątem 45% w stosunku do tułowia i poruszać palcami, aby poprawić krążenie krwi.

Moczenie stóp w misce ciepłej słonej wody, następnie płukanie w chłodnej czystej wodzie, osuszanie i smarowanie żelem lub kremem nawilżającym jest sposobem stosowanym na bolące nogi od wieków.

Zimne okłady doskonale odświeżają zmęczone nogi – zimno działa przeciwzapalnie i znieczulająco. Owija się kilka kostek lodu w ściereczkę i naciera nią przez kilka minut stopy do kostek, następnie osusza się nogi i przeciera nalewką z wiązu górskiego, wodą kolońską, alkoholem lub octem.

Terapia ciepło-zimno. Naprzemienna, gorąca i chłodna kąpiel stóp cieszy się sporą popularnością w wielu uzdrowiskach – należy usiąść na brzegu wanny i przez kilka minut na przemian, trzymać stopy pod strumieniem umiarkowanie ciepłej i zimnej bieżącej wody, zawsze kończąc na chłodnej. Zmiana temperatur doskonale pobudza ukrwienie stóp. Wodny masażer potęguje efekt.
Przeciwwskazania to cukrzyca i problemy z krążeniem w nogach.

Modyfikacje terapii ciepło-zimno:
– przed polewaniem nóg gorącą i chłodną wodą, należy przez 5 minut moczyć stopy w ciepłej wodzie z dodatkiem 6 kropli olejku eukaliptusowego i 6 kropli olejku różanego; można zastosować także olejek jałowcowy i cytrynowy

Olejek Eukaliptusowy
Olejek Różany
Olejek Jałowcowy
Olejek Cytrynowy

– zamiast olejków eterycznych można także zastosować napar mięty i rumianku; napar z 4 torebek ziół na kubek wrzącej wody dodaje się do 4l. gorącej wody

Delikatny masaż stóp jest wskazany szczególnie przed moczeniem lub podczas zabiegu. Należy masować całe stopy: delikatny ucisk palców, okrężne ruchy masujące na podeszwach (spód stopy) i silne przesuwanie kciuka po łuku stopy.
Suchy masaż podeszwy warto urozmaicić wykorzystując piłkę golfową, tenisową lub wałek do ciasta – wystarczy usiąść, położyć stopę na małej piłce lub wałku leżącym na ziemi i tak ruszać nogą, aby masować całą podeszwę. Inny skuteczny sposób masażu to włożenie do kapci garści suchej fasoli i spacery po domu. Wygodnym ułatwieniem są masażery.

Ćwiczenia mięśni stóp i nóg przez cały dzień likwidują lekkie bóle i poprawiają ukrwienie. Wskazana jest następująca aktywność:
– trwające cały dzień uczucie napięcia i ucisku stóp – należy wykonać każdą stopą osobno, kilka silnych ruchów, a na koniec poruszać palcami w górę i dół
– wymóg długotrwałego stania – wskazane jest wykonywanie kilku kroków w miejscu, zmienianie pozycji i co jakiś czas opieranie jednej stopy na podwyższeniu lub stopniu, najlepiej stać na miękkim podłożu np. dywaniku lub gumowej macie
– zesztywnienie stóp – należy zdjąć buty, usiąść na krześle, wyciągnąć nogi do przodu, wykonać okrężne ruchy stopami poczynając od kostek – 10x w jednym i 10x w przeciwnym kierunku, opuścić palce nóg jak najniżej w dół a później unieść jak najwyżej w górę, całe ćwiczenie trzeba powtórzyć 10x, na koniec należy złapać palce stóp dłońmi i delikatnie odginać je w górę i w dół
– ćwiczenie wzmacniające mięśnie nóg polega na podnoszeniu z ziemi palcami stóp rozsypanych ołówków lub kredek

Obuwie z grubymi podeszwami lepiej amortyzuje uderzenia o ziemię, co chroni stopy przed nierównościami i twardym podłożem. Jeśli ogólny stan obuwia jest zadowalający, a jedynie podeszwy uległy wytarciu, warto do buta włożyć nową wkładkę korygującą. Zużyte i cienkie podeszwy nie spełniają swojej ochronnej funkcji, co dotyczy szczególnie pracowników biurowych, dlatego po wyjściu z biura najlepiej od razu włożyć wygodniejsze buty.

Wysokie obcasy wywołują stałe napięcie mięśni łydek oraz nieznaczne przesuwanie się stopy do przodu (silny ucisk i ból), co nie sprzyja zdrowiu stóp. Najlepszym rozwiązaniem jest okresowa zmiana w ciągu dnia niewygodnego obuwia na płaskie.

Rozciąganie starych butów może być pomocne, gdy po włożeniu nowej wkładki okażą się one za ciasne – należy wypełnić skarpetkę piaskiem, umieścić ją w bucie, owinąć całego buta wilgotną szmatką i zostawić na dobę do wyschnięcia.

PORADA LEKARSKA

Konsultacja lekarska jest niezbędna, gdy:
– występuje ból stóp nasilający się podczas dnia
– stan stóp uniemożliwia włożenie butów, silne opuchnięcie
– kroki po wstaniu z łóżka są utrudnione
– wystąpiła gorączka i złe samopoczucie, możliwe jest zakażenie
Powyższe objawy mogą świadczyć o poważnej chorobie:
dna moczanowa: nagły ból, staw jest zaczerwieniony, gorący, bolesny przy dotyku i poruszaniu
– zapalenie więzadeł podeszwy stopy, zapalenie powięzi podeszwowej: uczucie spacerowania po kamieniach, ból odczuwany głównie pod piętą i w linii środkowej podeszwy)
– haluks i zapalenie kaletki pierwszego stawu śródstopno-paliczkowego: wrażliwy guzek kostny na boku palucha uwypuklający się na zewnątrz
wrastający paznokieć
– płaskostopie
– erytromelalgia, zespół piekących stóp może wynikać z niedoboru witamin z grupy B, dlatego ich uzupełnienie w diecie może pomóc
– metatarsalgia, ból śródstopia
– brodawki stóp: ból nasilający się stopniowo związany z powstaniem płaskiego, brodawkowatego guzka na podeszwie stopy
– zaburzenia krążenia i niedokrwienie kończyn (np. zapalenie żył lub żylaki)
grzybica,
– ucisk na nerw, zespół kanału stępu (schorzenie analogiczne do zespołu cieśni nadgarstka)
– bóle związane z przewodnictwem nerwowym, neuropatie cukrzycowe – źle kontrolowana cukrzyca
– anemia
– choroby tarczycy
– alkoholizm
odmrożenia
– uszkodzenie kości stopy
zapalenie stawów stopy
zapalenie ścięgna Achillesa
– zapalenie kaletek maziowych
– zapalenie kości

TEMATY POKREWNE

Ból mięśni
Ból piszczeli
Zespół niespokojnych nóg
Zmęczenie
Ćwiczenia na kręgosłup

Ból i puchnięcie nóg. Przyczyny, leczenie i zapobieganie dolegliwości.

Podziel się z innymi dobrą lekturą i/lub zapisz ją...

  • Facebook
  • Google Plus
  • Google
  • Twitter
  • Wykop
  • Gadu-Gadu
  • Blogger
  • Print
  • RSS
  • Email
  • Add to favorites

Komentarze 2 thoughts on “Ból i puchnięcie nóg. Przyczyny, leczenie i zapobieganie dolegliwości.

  • 11.03.2012 z 15:18
    Permalink

    Od 3 tygodni rano jak wstaje mam bóle nóg tak jakby mięśni, mam takie uczucie jakby mnie coś rozrywało jak się rozchodzą to jest lepiej , ale ból pomimo to utrzymuje się cały czas , mam uczucie że te nogi są takie kołkowate.
    Od dwóch dni bolą mnie również nadgarstki
    Czy któraś ma podobnie?

    Powtórz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

CLOSE
CLOSE