Podwyższony poziom złego cholesterolu (LDL) mają osoby narażone na czynniki tj. palenie papierosów, w tym bierne, picie kawy, stres, środki antykoncepcyjne, nieprawidłowa dieta i mało ruchu.

Dieta cholesterolowaDla większości z nas cholesterol kojarzy się z czymś niezwykle szkodliwym. Jednak należy tu zaznaczyć, że szkodliwy jest jedynie nadmiar cholesterolu.

Natomiast jeżeli poziom tego związku w krwi nie przekracza 200 mg/dl to wszystko jest w porządku i nie należy się niczym martwić, jednak u większości z nas poziom cholesterolu jest o wiele wyższy…

Pożądane stężenie cholesterolu we krwi

  • cholesterol całkowity – poniżej 190 mg/dl
  • LDL-cholesterol – poniżej 130 mg/dl
  • HDL-cholesterol – powyżej 40 mg/dl u mężczyzn, powyżej 50mg/dl u kobiet

Wyniki jednego z badań grupy naukowców z Uniwersytetu w Bostonie alarmują, że ryzyko podwyższonego poziomu cholesterolu dotyczy dwa razy większej liczby osób niż do tej pory przewidywano.

Musisz wiedzieć, że zbyt wysoki poziom złego cholesterolu (LDL) albo zbyt niski dobrego cholesterolu (HDL) jest kluczowym czynnikiem rozwoju chorób układu sercowo-naczyniowego i najczęstszą przyczyną zgonów na świecie! Codziennie na choroby układu krążenia umiera w Polsce 100 osób.

Istotnym jest fakt, iż miażdżyca jest procesem dynamicznym wykazującym skłonność do cofania się. Zostało to jasno wykazane w badaniu pod nazwą Lifestyle Heart Trial. W badaniu tym oceniono wpływ na zachowanie się miażdżycy tętnic wieńcowych takich czynników, jak dieta bardzo niskocholesterolowa (poniżej 5 mg dziennie) i bardzo niskotłuszczowa (około 10% ogółu energii), zaprzestanie palenia papierosów, umiarkowany wysiłek fizyczny a także kontrolowanie stresu psychicznego. Po upływie roku u pacjentów przestrzegających zaleceń wystąpiła regresja miażdżycy udokumentowana badaniami angiograficznymi, jak również znaczna poprawa kliniczna i spadek poziomu cholesterolu całkowitego i cholesterolu LDL. Było to pierwsze badanie kliniczne, które wykazało, że daleko idące zmiany stylu życia, są w stanie spowodować regresję nawet ciężkiej miażdżycy tętnic wieńcowych już po roku.

Skuteczne sposoby obniżania cholesterolu

Zmień dotychczasową dietę. Najlepsza jest niskokaloryczna zawierająca mało cholesterolu LDL oraz duże ilości owoców, warzyw i błonnika. Należy zwiększyć spożywanie tłuszczy nienasyconych. W diecie powinny znaleźć się następujące produkty pomagające w obniżaniu poziomu cholesterolu:

  • owoce i warzywa a w szczególności jabłka, fasola, cebula, papryka, kapusta, soczewica, soja, które zawierają błonnik oraz witaminy, wśród których jest beta-karoten i witamina C działające antymiażdżycowo
  • ciemne pieczywo, kasze, płatki owsiane, także zawierają błonnik, który znacząco zmniejsza stężenie cholesterolu we krwi
  • mleko i jego produkty o obniżonej zawartości tłuszczu
  • oleje roślinne, tran i ryby zawierające kwasy tłuszczowe omega-3, obniżają poziom cholesterolu m.in. olej lniany i tran » BioMarine – olej z wątroby tasmańskiego rekina głębinowego, Ecomer – olej z wątroby rekina grenlandzkiego, ActivKrill – olej z kryla arktycznego (krewetka), Mollers – płynny tran norweski z wątroby dorsza
  • oliwa z oliwek – źródło jednonienasyconych kwasów tłuszczowych o działaniu przeciwmiażdżycowym
  • chude mięso
  • czerwone wino, zawarte w winie flawonoidy chronią przed miażdżycą i zakrzepami, przeciwdziałają utlenianiu się złego cholesterolu LDL, zapobiegają tworzeniu się zakrzepów i udarowi mózgu
  • w jadłospisie powinny przeważać potrawy gotowane, duszone i pieczone w folii

Zmniejszenie ilości tłuszczów nasyconych oraz cholesterolu LDL w diecie pomaga utrzymać niski poziom cholesterolu LDL we krwi. Tak więc terapia powinna koncentrować się głównie na obniżeniu poziomu LDL. Kiedy LDL zostanie odpowiednio obniżony, wówczas należy skoncentrować się na redukcji trójglicerydów oraz podwyższeniu HDL.

Utrzymuj prawidłową masę ciała. Należy dołożyć wszelkich starań, aby obniżyć wagę ciała do poziomu nie przekraczającego masy idealnej o więcej niż 20% (uwzględniając wiek i wzrost). Pozbycie się zbędnych kilogramów pomaga utrzymać w normie cholesterol LDL oraz ogólny poziom cholesterolu, pomaga także zwiększyć poziom HDL i obniża poziom trójglicerydów. » Odchudzanie

Więcej ruchu. Aktywność fizyczna pomaga obniżyć poziom złego cholesterolu oraz zwiększyć poziom dobrego cholesterolu. Pomaga także schudnąć. Powinno się wykonywać ćwiczenia przez 20 – 60 minut dziennie. Polecane są ćwiczenia wytrzymałościowe o średniej intensywności: aerobik, bieg, szybki marsz, jazda na rowerze, pływanie.

Zwalcz stres. Warunkiem prawidłowego rozwoju człowieka jest podejmowanie wyzwań, jakie stawia mu otoczenie. Przeżywanie stresu związanego z aktywnością stanowi nieodłączny jego element. Każdy człowiek ma określoną odporność na stres. Każdy też wymaga innej pomocy w sytuacjach stresowych. Istotne jest, aby kontrolować własne źródła stresu i umieć sobie z nim skutecznie radzić. » Techniki relaksacyjne

Rzuć palenie!

Aby wspomóc kuracje obniżającą poziom LDL warto stosować wymienione poniżej zioła i minerały, szczególnie w połączeniu z błonnikiem. Takie fuzje wykazują działanie synergiczne:

Do parzenia:

Tematy pokrewne
Cholesterol »
Zespół Raynauda »
Hemoroidy »
Nadciśnienie tętnicze »
Niedociśnienie tętnicze »
Przyspieszony rytm serca »
Zapalenie żył »
Żylaki »
Oczyszczanie organizmu »

Sprawdź proponowane artykuły

Jeden komentarz
Komentarz, opinia, odpowiedź, pytanie?.. są tu mile widziane, dlatego śmiało pisz ↓

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Leczeniepro.pl wykorzystuje ochronę antyspamową Akismet. Szczegóły nt. przetwarzania danych w Polityce Prywatności »