2.3. Dieta cholesterolowa i przykłady kompozycji jadłospisu

Dieta cholesterolowaDieta niskocholesterolowa jest jednym z podstawowych sposobów na obniżenie poziomu cholesterolu w osoczu. Polega ona głownie na radykalnym ograniczeniu bądź usunięciu ze swojego jadłospisu produktów, które zawierają dużą ilość cholesterolu LDL. Tym samym należy zwiększyć spożywanie produktów bogatych w cholesterol HDL. Musimy pamiętać by ilość przyjmowanych tłuszczów nie przekraczała dziennego zapotrzebowania energii na daną masę ciała.

U osób otyłych stosuje się dietę niskokaloryczną, która obniża wagę. U osób tych podczas obniżenia masy ciała można zauważyć spadek poziomu złego cholesterolu a nawet wzrost poziomu dobrego cholesterolu HDL. Dieta niskocholesterolowa zakłada przede wszystkim ograniczenie spożywania nasyconych tłuszczy zwierzęcych, czyli tłustych mięs głównie czerwonych i produkowanych na bazie tego mięsa wędlin, smalcu, boczku, słoniny.

Bardzo korzystne dla organizmu są kwasy tłuszczowe nienasycone, które są zawarte np. w oliwie z oliwek oraz w oleju rzepakowym. Przy obniżeniu cholesterolu bardzo pomocne będą fitosterole roślinne, które występują w margarynach roślinnych i witaminy antyoksydacyjne z grup A,C,E, które znajdują się głownie w warzywach i owocach. Zmniejszenie cholesterolu zaobserwowano także przy zwiększeniu udziału spożycia błonnika pokarmowego, znajdującego się miedzy innymi w owocach.

,,Najistotniejsze jest to, że pojedyncze składniki lub grupy produktów spożywczych wchodzące w skład diety śródziemnomorskiej nie stanowią istotnej ochrony przed działanie czynników destrukcyjnych. Dopiero ich połączenie sprawia, że jej stosowanie jest korzystne i wskazane dla zdrowia”.¹

Aby zilustrować właściwości produktów żywnościowych przestawiono w układzie tabeli siedem grup produktów, wskazanych w hipercholesterolemii.

Tabela 1. Produkty, które powinny znaleźć się w diecie u osób z hipercholesterolemią

Produkty zbożowepieczywo razowe, chleb chrupki, płatki owsiane, kasze gruboziarniste, kasza gryczana, pęczak, jęczmienna, jaglana.
WarzywaGroszek zielony, fasola, fasolka szparagowa, soja, groch, pomidor, rzodkiewka, cebula, czosnek, papryka, pietruszka, koperek, brokuł, kalafior, szpinak, sałata, marchewka.
RybyMakrela, łosoś, dorsz, śledź, szprot, sardynka oraz owoce morza.
MięsoDziczyzna, konina, drób, mięso z kurczaka, indyk, cielęcina, mięso z królika.
Owoce i orzechyOrzechy włoskie, nerkowca, migdały, jabłka, cytryny, winogrona, arbuz, morele, brzoskwinie, pomarańcze, maliny, porzeczki, grejpfrut, banan, awokado.
NabiałChude mleko, kefir, odtłuszczony jogurt, chudy twaróg, chude sery.
TłuszczeOliwa z oliwek, olej rzepakowy, margaryny miękkie ze stanolami lub sterolami.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie, Kuchanowicz, I. Nadolna, B. Przygoda, B.Sińska , H. Turlejska, Zasady żywienia. Planowanie i ocena. Podręcznik do nauki zawodu technik żywienia i usług gastronomicznych, WSiP, Warszawa 2013, s.151-157.

Tabela 2. Przykładowy jadłospis diety, która redukuje poziom złego cholesterolu

Dzień 1Posiłek 1.

  • płatki owsiane
  • mleko z niską zawartością tłuszczu 0,5%
  • siemię lniane
  • maliny
  • zielona herbata
Posiłek 2.

  • kromka chleba posmarowana margaryna ze sterolami
  • polędwica z indyka
  • kilka plasterków pomidora
  • sok z aronii
Posiłek 3.

  • zupa z soczewicy
  • schab pieczony w rękawie
  • surówka z czerwonej kapusty, żurawiny i oliwy z oliwek
  • woda niskosodowa
Posiłek 4.

  • sałatka owocowa z melona, pomarańczy i kiwi z kefirem i orzechami włoskimi
Posiłek 5.

  • bułka z ziarnami
  • wędlina drobiowa
  • szklanka jogurtu naturalnego
Dzień 2Posiłek 1.

  • bułka z plasterkami salami i ser gouda nisko tłuszczowy
  • herbata albo kawa
Posiłek 2.

  • kawa z babka marmurkową
Posiłek 3.

  • kotlet bez panierki z ziemniakami
  • warzywa gotowane na parze
  • sok z aronii
Posiłek 4.

  • budyń z jagodami i orzechami włoskimi
Posiłek 5.

  • kromka chleba ze słonecznikiem z kurczakiem bez skóry
  • jabłko
Dzień 3Posiłek 1.

  • chleb pełno ziarnisty z ziołowym twarożkiem
  • herbata albo kawa
Posiłek 2.

  • chrupiąca bułka z serem
  • jabłko
Posiłek 3.

  • zupa z dyni i curry
Posiłek 4.

  • kalafior gotowany
  • mały pomarańcz
  • sok jabłkowy
Posiłek 5.

  • mus czekoladowy z puree truskawkowym,
  • woda niskosodowa
Dzień 4Posiłek 1.

  • owocowe musli
  • kawa lub herbata
Posiłek 2.

  • koktajl z banana, soku owocowego i miodu
Posiłek 3.

  • zupa szpinakowa
  • sok grejpfrutowy
Posiłek 4.

  • sałatka włoska
  • małe jabłko
Posiłek 5.

  • sorbet jogurtowy z sosem jagodowym
Źródło: Opracowanie własne, na podstawie potraw podanych w książkach : A. Berg, Wysoki cholesterol. Przyczyny, leczenie, zapobieganie, RM 2011, H. Kuchanowicz, I. Nadolna, B. Przygoda, B.Sińska , H. Turlejska, Zasady żywienia. Planowanie i ocena. Podręcznik do nauki zawodu technik żywienia i usług gastronomicznych, WSiP, Warszawa 2013.
¹H. Kuchanowicz, I. Nadolna, B. Przygoda, B.Sińska, H. Turlejska., op. cit., s.263.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. Charakterystyka cholesterolu
1.1. Cholesterol - informacje ogólne
1.2. Podział cholesterolu
1.3. Zagrożenia spowodowane wysokim poziomem cholesterolu
Rozdział 2. Prawidłowe żywienie w hipercholesterolemii
2.1. Żywienie z podwyższonym poziomem cholesterolu
2.2. Produkty obniżające poziom cholesterolu
» 2.3. Dieta i przykłady kompozycji jadłospisu «
Rozdział 3. Funkcjonowanie z podwyższonym poziomem cholesterolu w krwi
3.1. Tryb życia z podwyższonym poziomem cholesterolu
3.2. Szkodliwe używki i nawyki życia codziennego
3.3. Ćwiczenia fizyczne wspomagające zwalczanie wysokiego poziomu cholesterolu
Wnioski końcowe
Podziel się z innymi dobrą lekturą ↓
Dieta niskocholesterolowa i przykłady kompozycji jadłospisu PRACA LICENCJACKA

Sprawdź proponowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

CLOSE
CLOSE